Feestdagenstress vermijden: 8 tips voor de horeca

Gedekte tafel in een restaurant

Feestdagenstress vermijden: 8 tips voor de horeca

De feestdagen staan voor de deur! Voor velen een tijd van gezellig samenzijn, maar voor de horeca betekent het een piekperiode vol drukte. Met de juiste voorbereiding houd je het hoofd koel en zorg je ervoor dat je team efficiënt én met plezier werkt. Entree deelt acht praktische tips om de feestdagen soepel door te komen. Lees mee!

Tip 1: Begin vroeg met plannen

Zorg ervoor dat je de feestdagen op tijd in je planning betrekt. Dit houdt in dat je een overzicht maakt van de verwachte drukke dagen en diensten. Stem deze ook af met je personeel, zodat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt en je last-minute wijzigingen voorkomt.

Tip 2: Maak een duidelijke taakverdeling

Tijdens drukke dagen kan het snel chaotisch worden. Daarom is het belangrijk dat elk personeelslid weet wat zijn of haar rol is. Maak desnoods een draaiboek voor de keuken en de bediening. Zo is het hele team op de hoogte van wat er moet gebeuren en wanneer. Slaat de chaos toe? Dan heb je altijd het draaiboek om op terug te vallen en wordt er niets vergeten.

Tip 3: Overweeg extra personeel

Feestdagen betekenen meer gasten én grotere bestellingen, dus meer werk. Overweeg daarom tijdelijk extra werknemers in te huren of een flexibele schil van oproepkrachten in te zetten. Belangrijk is hierbij wel dat er genoeg tijd is om deze personeelsleden goed in te werken, zodat ze soepel meedraaien met de rest van het team.

Tip 4: Zorg voor een fijne sfeer

Gemotiveerd personeel is superbelangrijk tijdens de feestdagen. Je stimuleert dit door een fijne sfeer te creëren, en dit kan al met kleine gebaren. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijk personeels(kerst)diner of een extraatje in de vorm van een kerstbonus.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Kerst-in-de-horeca (1)

Tip 6: Communiceer helder met gasten

Maak van tevoren duidelijke afspraken met gasten over reserveringen, het menu dat je serveert en eventuele wachttijden. Dit doe je door je website overzichtelijk te maken en belangrijke info op je socialmediakanalen te verspreiden. Hiermee voorkom je misverstanden én houd je de verwachtingen realistisch.

Tip 7: Wees flexibel en oplossingsgericht

Je planning kan nog zo goed zijn, maar onverwachte situaties kunnen altijd ontstaan. Leer je team daarom van tevoren om oplossingsgericht te werken. Dit doe je door een korte briefing voorafgaand aan elke dienst in te plannen en iedereen op dezelfde lijn te krijgen.

Tip 8: Plan pauzes in

Lange diensten en hoge werkdruk kunnen leiden tot gestrest personeel. Stimuleer daarom pauzes, gezond (en goed!) eten en voldoende hydratatie. Een fit team presteert beter en is daarnaast ook gemotiveerder.

Tot slot is het een goed idee om na de feestdagen een evaluatie met het team in te plannen om terug te blikken. Wat ging goed? Wat kan er volgend jaar beter? Door te leren van eerdere ervaringen ga je volgend jaar nóg beter de feestdagen in.

Artikel delen