FoodService Instituut Nederland: 'Omzet horeca stijgt met 3,5% in 2024, maar winst staat onder druk'

FoodService Instituut Nederland: 'Omzet horeca stijgt met 3,5% in 2024, maar winst staat onder druk'

De omzet van de horeca groeide in 2023 met 12,9% naar €11.598 miljoen. De winstgevendheid van horecabedrijven verslechterde echter door kostenstijgingen en gebrek aan personeel, efficiency en samenwerking in de sector. Dat blijkt uit de jaarcijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN). "In 2024 stijgt de omzet met 3,5%." Welke 6 conclusies trekken we uit de jaarcijfers?

1. Omzetgroei komt door prijsstijgingen, niet door volumegroei 

De sterke omzetgroei  is bijna uitsluitend het resultaat van prijsstijgingen, niet van volumegroei.

2. Winstgevendheid verslechtert

De winstgevendheid van horecabedrijven verslechterde door kostenstijgingen en gebrek aan personeel. efficiency en samenwerking in de sector. 

 “Het wordt steeds duidelijker dat het echte probleem van de horeca niet aan de voorkant, bij de consumentenbestedingen, zit, maar aan de achterkant.” De recordomzetten ten spijt, bijna iedereen kampt met krimpende marges door de hoge kosten. Verder drukt de overheid zijn stempel op de sector, met name op de gebieden van tabak, accijnzen, pensioenen en lonen en thema’s zoals gezondheid en verduurzaming.

Voor ondernemers is het een grote uitdaging om de marges op orde te houden zonder zichzelf uit de markt te prijzen. Het verdienmodel staat ernstig onder druk, terwijl de aantrekkelijke marktvooruitzichten ervoor zorgen dat de concurrentie vanuit bijvoorbeeld Foodretail de komende jaren sterk toeneemt. Blokker: “Er komt een fastlane in de foodsector, waar met koeienletters Foodservice op geschreven staat. In die fastlane zal echt niet alleen de horeca actief zijn, het hele veld beweegt daar naartoe; retail, gemaksconcepten, delivery. Het wordt druk in die fastlane.”

3. Uit eten gaan is duur, maar jongeren hebben er behoefte aan

“Ook nu vinden veel mensen uit eten gaan te duur, maar de behoefte daaraan onder jongere generaties is vele malen groter dan in het verleden het geval was.’’ Volgens Blokker staan de Gemaks generaties (Generatie Z en Millennials) wezenlijk anders in relatie tot eten en drinken dan de meer functionele, oudere generaties. “Voor jonge mensen is eten en drinken een essentieel onderdeel van hun lifestyle. 

Zo spendeert een Millennial gemiddeld €2.262 per jaar aan uit eten gaan, terwijl een Babyboomer niet meer dan €485 per jaar uitgeeft. Inga Blokker kan de positieve invloed van de Gemaksgeneraties op de foodmarkt niet genoeg benadrukken. “Natuurlijk fluctueren de consumentenbestedingen door de inflatie, maar de horecamarkt is door de Gemaksgeneraties veel veerkrachtiger dan voorheen.’’

4. Invloed van gemaksgeneraties neemt toe

Door demografische ontwikkelingen neemt de invloed van de Gemaksgeneraties in de komende jaren bovendien nog verder toe. In 2030 is hun aandeel in buitenshuis avondeten gegroeid naar 79%, blijkt uit berekeningen van het FSIN. Blokker: “We hebben daardoor nog zeker tien tot twintig jaar te maken met groeiende consumentenbestedingen.”

 

Consument-Uitgave-FSIN-2023-2024
Bron: FSIN FoodShopper Monitor-onderzoek 2023

5. Omzet horeca stijgt met 3,5% in 2024

De omzet van de horeca stijgt in 2024 met 3,5%, verwacht het FSIN. Blokker: “We verwachten nog steeds lichte groei, ook als de consument de hand op de knip houdt. De economische projecties zijn niet fantastisch, maar ook niet dramatisch. Volgend jaar stijgt de koopkracht weer, na de forse daling in 2023. De werkeloosheid is historisch laag, de inflatie daalt sterk, het toerisme trekt verder aan en het consumentenvertrouwen verbetert eveneens. En we hebben dus te maken met de toenemende invloed van de Gemaksgeneraties. Voor de horeca staan veel seinen nog altijd op groen.”

6. Horeca op achterstand qua efficiëntie en exploitatiekosten 

Volgens Blokker dreigt de horeca steeds verder op achterstand te komen qua efficiency en exploitatiekosten. “Retailers maken grote stappen om Europees in te kopen, terwijl de horeca nog bezig is om drie flesjes melk van de lokale boer, via de grossier, bij de ondernemer te krijgen. Dat prijsverschil moet de horeca nu oplossen door beleving te bieden aan de gasten. Maar de mogelijkheden daartoe zijn nu echt wel benut.”

7. Er is behoefte aan betaalbare horecaconcepten

Volgens de FSIN-directeur vraagt de levensstijl van de Gemaksgeneraties om betaalbare horecaconcepten. “Die ontstaan alleen door efficiency en samenwerking. Het is hard nodig om de horeca op die manier betaalbaar te houden voor de consument. De horeca moet van iedereen blijven en niet alleen ‘een ding’ worden voor de ‘happy few’.”

OVER HET FSIN

Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is een onafhankelijk kennisplatform van en voor professionals, actief in de foodmarkt. Het instituut analyseert en duidt voor leden ontwikkelingen in de foodservice- en foodretailmarkt en koppelt daar inzichten en een heldere toekomstvisie aan.

Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met ruim 220 aangesloten bedrijven, onder wie grossiers, fabrikanten en outlets. Het FSIN brengt elk jaar meerdere kennisproducten uit, zoals de FSIN Beleidsmonitor en de FSIN FoodShopper Monitor. Leden hebben toegang tot alle FSIN-publicaties en -bijeenkomsten.

Artikel delen