Frank van Urk van café De Koppelpaarden in Assen over recordomzetten, maar historisch lage marges

Frank van Urk

Frank van Urk van café De Koppelpaarden in Assen over recordomzetten, maar historisch lage marges

Elke dag een bomvol terras en meer omzet dan ooit. Dat geldt ook voor biercafé Herberg de Koppelpaarden in Assen, vertelt mede-eigenaar Frank van Urk. Tegelijkertijd zijn de marges nog nooit zó laag geweest. Net als andere ondernemers zoekt hij naar een nieuwe balans tussen inkomsten en uitgaven. Aan welke knoppen draait Van Urk? En aan welke juist niet? 

 

Tekst: Kristi Houtkamp

Omgaan met lage marges 

“Het beeld dat het lijkt alsof het niet óp kan in de horeca op dit moment, herken ik inderdaad. Gasten geven nog steeds geld uit, gelukkig, onze omzet is goed, maar inderdaad zijn de marges laag. Hoewel ik daar ook meteen een kanttekening bij plaats. Als je naar absolute getallen kijkt, is dat zo. Voorheen kon ik voor drie euro veel meer bier kopen dan nu. In verband met alle kosten aan de achterkant moeten onze marges feitelijk vergroten. En dat lukt alleen door je prijzen extreem te verhogen, maar dat doet natuurlijk niemand. Althans, wij niet. Dan jaag je je gasten echt de tent uit.”

Van Urk doet het anders. “Wij focussen juist op zoveel mogelijk gasten naar de zaak trekken die dan voor een in hun ogen goede prijs graag en langer blijven hangen, een tweede en derde rondje bestellen en ook een hapje eten.”

Van Urk werkt dan ook met een vast team. “Geen dure zzp’ers, die opstappen als je buurman meer biedt, maar personeel dat graag een verhaal vertelt, zich verbonden voelt met de zaak en gemotiveerd is. Daar doen we veel aan, is prio nummer één. Waardering geven, een goed salaris, regelmatig het gesprek met ze aangaan. Het brengt je veel, namelijk die lach op het gezicht waarmee ze gasten bedienen en dus omzet.”

Herberg de Koppelpaarden 2

Inkoopprijzen vergelijken 

Hij zoekt de balans tussen omzet en marge vooral in het besparen op de inkoopkosten. “Die zijn abnormaal gestegen. Het loont écht om prijzen te vergelijken en dat doen wij dus. De tijd ontbreekt om dat elke week te doen, helaas, maar met enige regelmaat lukt wel. Een voorbeeld? Hetzelfde merk bitterballen kan een prijsverschil van vijf tot zes euro opleveren. En voor zes flessen Coca-Cola kan je dat zomaar acht euro schelen.” Van Urk heeft ook goed naar zijn kaart gekeken. “Sommige vis is sowieso niet meer te betalen, dus de gerechten met zalmsnippers hebben we van de kaart gehaald. Dat rendeert niet meer.”

Daarentegen laat hij een aantal ‘absoluut bijzondere en dus dure’ speciaalbieren wél op de kaart staan. “Er is een kleine groep gasten die hiervoor komt en die willen we bedienen. Zij weet wat dit bier moet kosten en betaalt dat er ook voor. Bovendien geldt voor deze bieren dat het niet erg is als ze wat langer blijven liggen.”

'Het loont om prijzen te vergelijken. Op bitterballen levert het je zo vijf tot zes euro op'

Besparen op wisselende bieren

Biercafé Herberg de Koppelpaarden heeft twintig bieren op tap, waarvan tien vaste en tien continu wisselend. “Van de hardlopers blijven we af, maar op de wisselende bieren valt wel wat  te besparen. Eerder maakte het niet uit wat je kocht, de fustprijs was ongeveer gelijk. Nu zijn de uit de VS geïmporteerde bieren nauwelijks nog te betalen. Ik begrijp het wel, het gekoelde transport is ook enorm duur geworden, maar deze kopen we dus niet in. Er zijn voldoende alternatieven uit onder andere eigen land.”

Herberg de Koppelpaarden 1 Herberg de Koppelpaarden


Digitaliseren? 

Of Van Urk binnen zijn bedrijfsvoering ook is gaan digitaliseren om balans te brengen? “Integendeel. Dat past niet bij ons concept van een speciaalbiercafé, vind ik. Wij willen gasten het cafégevoel van vroeger meegeven. Op hun mobiel een biertje bestellen of een bittergarnituur, dat kunnen ze thuis ook doen. Bij ons komen ze om elkaar te ontmoeten, voor een gezellig praatje, oogcontact tijdens het bestellen, een mooi verhaal over een bijzonder speciaalbier. Een ervaring waar ze voor terugkomen. En dat is ons streven. Op die manier proberen we uit de kosten te komen.”

'Op hun mobiel een biertje bestellen of een bittergarnituur, dat kunnen gasten thuis ook doen'
Verder gaat de frituur tegenwoordig pas aan als de zaak opengaat en de verwarming uit zodra het binnen lekker is. “Veel meer kan ik niet doen. We hebben geen idee welke kant het opgaat met de kosten. Ik verwacht dat het nog wel even zo blijft. En de prijsverhogingen die zullen zeker niet worden teruggedraaid. Hoe de toekomst eruitziet? Het is moeilijk. De horeca is uiteindelijk de laatste schakel voor de gast. Het is te hopen dat alles meestijgt, zodat de gast nog altijd geld wil en kan uitgeven om zichzelf te trakteren op een avondje uit in onze branche.”
Artikel delen