Waarom is Pillows Hotel A'dam zo succesvol? 'Goed personeelsbeleid is key'

Jörgen Rijnaards Pillows Hotel Amsterdam

Waarom is Pillows Hotel A'dam zo succesvol? 'Goed personeelsbeleid is key'

Ruim een jaar na de opening (de opening was in 2023) behaalde Pillows Hotel Maurits at the Park in Amsterdam de nummer 1 positie op TripAdvisor in de categorie Traveler Choice. Die toppositie, soms afgewisseld met een nummer 2-plek, is volgens general manager Jörgen Rijnaard onder meer te danken aan de gastgerichte benadering en de ‘happy workplace’. Hoe pakt hij dat aan?

Tekst: Janneke Vermeulen

Vorig jaar schreef chef Floris van Straalen het succes van restaurant VanOost mede toe aan het open personeelsbeleid van het Pillows Hotel Maurits at the Park in Amsterdam. Hij deed dit tijdens de uitreiking van Gault&Millau.

Jörgen Rijnaard, general manager van het hotel waarin het restaurant te vinden is, kreeg er wel even kippenvel van: “Medewerkers krijgen hier alle ruimte voor eigen inbreng. Om zichzelf te zijn. We geven ze letterlijk een podium om op te schitteren. En op zo’n moment zie je: het werkt.”

Betrokkenheid van de general manager

Rijnaard werkt al sinds 2010 in verschillende functies bij het moederbedrijf van Pillows, International Hotel Management Group (zie kader onderin). Sinds 2017 is hij betrokken bij het Amsterdamse hotel aan de Mauritskade; eerst bij de ontwikkeling, vervolgens bij de pre-opening en sinds de opening in 2023 als general manager. In die rol is hij eindverantwoordelijk voor de hele exploitatie.

Gedrevenheid en betrokkenheid zijn volgens hem twee essentiële eigenschappen voor een general manager in het hotelwezen. En luisteren: “De nieuwe generatie medewerkers verlangt dat ook van me. Ze willen zich gehoord voelen en de ruimte ervaren om eigen initiatief te kunnen nemen. Dat moedig ik alleen maar aan."

"En gaat het niet in één keer goed dan leren we ervan. Alle kleine dagelijkse veranderingen dragen bij aan een grote verbetering op jaarbasis. Een future proof HR-beleid draait om een happy workplace.”

*De tekst loopt onder de foto verder.

Pillows-Amsterdam-Maurits-at-the-Park
Pillows Hotel Maurits at the Park

Korte lijnen

Voorheen besteedde Rijnaard vooral veel tijd aan operationele en commerciële zaken. “Maar tegenwoordig gaat wel 40% van mijn tijd naar mensgerichte zaken. Erg belangrijk, want alleen op die manier bind je je medewerkers aan je en kun je uiteindelijk de gewenste omzet en resultaat behalen.”

Rijnaards’ stijl van leidinggeven past bij de Gen Z’ers: “No-nonsense, open, direct, en hands-on. Ik hou van korte lijnen en communiceer graag op verschillende levels om snel beslissingen te kunnen maken.”

Iedere ochtend gastenbestand doornemen

Hij geniet van de eigenheid die medewerkers meebrengen: “We hebben in ons team een bijzondere mix van verschillende achtergronden en nationaliteiten. Samen leveren zij de ultieme gastbeleving.” Als general manager is hij er dagelijks op gebrand om de persoonlijke guest journey naar het hoogste niveau te tillen.

“Elke ochtend neem ik met de medewerkers het gastenbestand door en bespreken we hoe we het verblijf van elke gast nóg specialer maken. Laatst verbleef hier een bekende cabaretier. Hem hebben we de grand suite met piano gegeven en een handgeschreven briefje over de rijke geschiedenis van het instrument. Ook de minibar hebben we naar zijn voorkeuren ingericht. Hij was over the moon.”

*De tekst loopt onder de foto's van VanOost Restaurant (links) en een hotelsuite (rechts) verder.

Pillows Maurits at the Part - restaurant Pillows Maurits at the Park - Suite

De gast voorop

Bubbels bij aankomst, hoge culinaire ambities en een cocktailbar van topniveau. Met de recente opening van het Pillows hotel in een monumentaal pand aan het Amsterdamse Oosterpark voert de boetiekketen het quiet luxury-concept, maar met nóg meer service, faciliteiten en luxe. Algemeen directeur Loes Dingemans licht toe: “We kiezen voor quiet luxury, omdat dit niet te veel aandacht trekt. Onze gast speelt immers de hoofdrol.”

General Manager Jörgen Rijnaard vult aan: “Alles draait hier om het creëren van een persoonlijke en memorabele ervaring. Geen enkele gast is hetzelfde. We zijn altijd bezig met de vraag: wat heeft onze gast nu nodig? En hoe kunnen we hem of haar nog meer ontzorgen? Bij al onze processen ligt de focus op het inspelen op de uitgesproken en onuitgesproken wensen van onze gasten en het overtreffen van hun verwachtingen. En met succes, gezien onze nummer 1 positie op TripsAdvisor.”

Pillows Hotels in Nederland en België:
  • Grand Boutique Hotel Maurits at the Park in Amsterdam
  • Grand Boutique Hotel Ter Borch in Zwolle
  • Luxury Boutique Hotel Inter Scaldes in Kruiningen
  • Luxury Boutique Hotel aan de IJssel in Deventer
  • City Hotel Brussels Centre in Brussel
  • Grand Boutique Hotel Reylof in Gent
preview - Pillows Grand Boutique hotel Maurits at the Park Amsterdam - restaurant Fitzs Bar - Pillows Maurits at the Park

Spring Cafe Brasserie (links) en Fitz's Bar (rechts) in Pillows Hotel Maurits at the Park
Artikel delen