Casper, ghost kitchen keten in België, heeft de twee eerste Nederlandse vestigingen geopend in Den Haag en Rotterdam. Matthias Laga, medeoprichter en CEO van Casper: “Het is onze ambitie om in 2024 internationaal vijftig vestigingen te hebben. Na Den Haag en Rotterdam hebben we voor Nederland Eindhoven, Utrecht en Amsterdam op de planning staan."
Casper is een succesvolle keten van bezorg- en afhaalrestaurants, zogenaamde ghost- of dark kitchens. In 2021 had Casper een omzetgroei van 210% en leverde het meer dan 230.000 gerechten. Marktonderzoek van Euromonitor voorspelt dat de maaltijdbezorgingsindustrie rond 2030 een biljoen dollar waard zal zijn.
Klanten van Casper kunnen bij 10 virtuele restaurants bestellen. Het menu biedt voor ieder wat wils: van Gloria’s pasta en Barney’s burgers tot gezonde salades, bagels of een volledig veganistisch gerecht van de Vegetarische Slager. Bestellen kan rechtstreeks bij de virtuele restaurants of via Casper, waarbij de verschillende merken kunnen worden gecombineerd tot één bestelling in één levering.
Casper heeft een zero-waste beleid en streeft ernaar om zoveel mogelijk met lokale leveranciers te werken. Binnen 30 minuten worden de maaltijden tot aan de deur bezorgd of zijn ze klaar om af te halen. De productiekeukens zijn proces gestuurd, waarbij technologie, keuken en bedrijfsvoering steeds in balans zijn en de productkwaliteit essentieel is. Casper werkt in Nederland samen met de marktplaatsenThuisbezorgd.nl en Uber Eats.
In tegenstelling tot andere ghost kitchens is Casper duidelijk zichtbaar in het straatbeeld. Casper heeft geen verduisterde ramen in achterafstraatjes, maar open en transparante locaties met duidelijk herkenbare branding, kiosken om ter plaatse te bestellen en aangename wachtruimtes voor de bezorgers.