Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kunt prikken. Dit keer: robots in de horeca. Is een bierrobot wat voor jouw zaak?
Tekst: Gijsbregt Brouwer
In 2015 ging een video viraal waarin een bedrijf uit Twente liet zien hoe twee robots een flesje bier uit de koelkast trokken, de kroonkurk eraf haalden en een mooi schuimend glas bier serveerden. Deze zomer beloofde Heineken een bierrobot die (in de tuin of op een festival) een biertje kon komen brengen. Robots spreken tot de verbeelding, maar lijken tot dusver vooral de hobby van een stel ingenieurs of een paar marketeers. Toch zien we de drankrobot de horeca insluipen.
In bredere zin wordt er flink geïnvesteerd in automatisering in de horeca. In China en de VS bereiden robots bowls met noodles, salades en pizza’s. Ook wordt steeds vaker geautomatiseerd een glas drank ingeschonken. Voordeel van een robot is dat die nauwkeurig (lees schoon) werkt. Toch is de belangrijkste reden voor robotisering het tekort aan mensen in de horeca: robots kunnen altijd werken, behoeven nauwelijks pauze, organiseren zich niet in een vakbond, eisen geen loon en zijn makkelijker op te schalen – zoals dat in de wereld van technologie en venture capital heet – dan de menselijke tegenpool. Er zijn ook nadelen aan robots: ze zijn voorlopig erg duur.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Bij het inschenken van bier (of frisdranken) is vooral simpele automatisering al meer ingeburgerd. Vooral op high traffic-locaties. Zo heeft Coca-Cola in de Ziggo Dome een geautomatiseerde drankdispenser en biedt het Poolse bedrijf RevolMatic een dispenser die het barpersoneel kan ondersteunen of helemaal zelfstandig bier kan verkopen als vending machine. Met die laatste variant betaalt de gast met zijn pinpas of telefoon. Er zijn al concurrenten op de markt, zoals de robot van Qbit uit Japan, die meer lijkt op zijn Twentse grote broer Romias Robotics en de Macco uit Spanje, die in slechts 23 seconden een koude pils voorzet.
Bier- of drankrobots zijn nog niet geschikt voor elke horecaondernemer met een personeelstekort. Op plekken waar vaak en veel mensen zijn, zoals bij grote biercafés, beursgebouwen en concerthallen, lijken de slimme dispenser robots een mooie eerste stap op weg naar verdere automatisering van repetitieve taken achter de bar.