Lockdowns en beperkende maatregelen, het is verre van ideaal voor de horeca. Maar gelukkig bleven de gasten niet weg, zegt Godfried van der Lugt, directeur van Gault & Millau. Op vrijdag 14 maart maakt Gault & Millau de winnaars bekend.
Tekst: Wieke Ringeling
“Op de momenten dat het (weer) kon, werd de horeca in 2021 ontzettend goed bezocht. In de grote steden was de toename groot, maar ook daarbuiten steeg het aantal restaurantbezoeken exponentieel”, zegt Van der Lugt. “Wat opvalt, is dat mensen een bestemming voor een weekendje weg kiezen op basis van een restaurant. Luxe uit eten gaan of een hotelovernachting is steeds belangrijker geworden en soms zelfs een vervanging voor een vakantie. Ik verwacht dat dit ook komend jaar zo blijft.”
“Daarnaast zien we een hoger bestedingspatroon”, zegt hij. “Gasten zijn bereid meer te betalen en vooral ook voor de luxere gerechten op de kaart. Wat ook opvalt is dat steeds meer jongeren een restaurant in het hogere segment kiezen. Ze sparen ervoor en vinden het leuk om samen met vrienden goed uit eten te gaan. Voor komend jaar zie ik nog veel potentie in de zogenaamde make-out menu’s. Gasten vinden het namelijk ook erg leuk om thuis een diner van een goed restaurant te maken. Voor restaurants is het lastig om deze productielijn te laten draaien, naast de reguliere keuken. Maar de opkomst van dark kitchens (productiekeukens exclusief voor bezorgen of afhalen, red.) is wellicht een uitkomst.”
Ook de inspecteurs van Gault & Millau waren op de momenten dat het kon in restaurants en hotels te vinden. “Momenteel zijn we nog druk bezig met de laatste bezoeken, maar we hebben al een redelijk goed beeld van de award-winnaars. We zijn afgelopen jaar wel milder geweest. Niemand zit te wachten op negatieve beoordelingen als je probeert te overleven. We hebben de omstandigheden dus zeker mee laten wegen. Het is noemenswaardig hoe flexibel en creatief de meeste ondernemers zijn omgegaan met alle beperkingen. We zijn weer zeer onder de indruk.”
De lancering van de Gault & Millau-gids werd vorig jaar overgeslagen. “Maar dit jaar komt hij er zeker”, zegt Van der Lugt. “In samenwerking met de stad Utrecht organiseren wij op vrijdag 14 maart de lancering en de bekendmaking van de winnaars in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Dat moet wel, want in april organiseren we samen met Mastercard het jaarlijkse benefietdiner voor het Wereldvoedselprogramma van de VN, waarbij de winnende chefs koken. Nu dit diner niet meer samenvalt met de gidslancering en awards-uitreiking, hoef ik de chefs niet vooraf in te lichten. Het is dit jaar dus écht spannend tot het laatste moment.”
Op de hoogte blijven al het horecanieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!