Stel je voor: duizenden mensen zien jouw horecazaak en de sollicitanten stromen binnen. Veel ondernemers dromen ervan, maar voor YoYo! Fresh Tea Bar met dertien vestigingen in Nederland en Bobbi’s Bar in Breda is dit heel normaal. Simpelweg doordat zij spontane en grappige video’s op TikTok plaatsen. “Wij gebruiken views als graadmeter in plaats van likes en reacties.”
Tekst: Madelief de Weerd
Wing Li, eigenaar van YoYo! Fresh Tea Bar, startte twee jaar geleden met TikTok om het bedrijf meer online zichtbaarheid te geven. Met succes, want de video’s over de gekleurde bubble tea worden door duizenden mensen bekeken. “Op TikTok bereik je een veel groter publiek dan op Instagram en Facebook”, vertelt hij.
“Dat is veel waardevoller: wij gebruiken views als graadmeter in plaats van likes en reacties. Inmiddels hebben we miljoenen views en dus veel online zichtbaarheid met ons merk. Vorige week ging onze nieuwe vestiging open in Roermond en mensen herkenden de bar meteen dankzij de TikTok-video’s.”
Hij vervolgt: “TikTok en Instagram Reels hebben de foto- en reguliere posts op Facebook en Instagram compleet ingehaald. Dat is ook het uitdagende aan het hebben van een onderneming: je moet je continu aanpassen aan de doelgroep en de markt. Blijf trends op de voet volgen, want voordat je het weet is het socialmediakanaal waarop je actief bent alweer ingehaald door een ander nieuwer en hipper kanaal.”
Dat TikTok hét ideale platform is voor het werven van personeel bewijst Kim Evertse met Bobbi’s Bar in Breda. Dankzij hun grappige filmpjes kregen zij al meerdere sollicitanten binnen die bij hen wilden werken. Medewerker Indy Gloens beheert het account en maakt grappige filmpjes over herkenbare situaties in de horeca. “Dit zijn bijvoorbeeld typische dingen die gasten zeggen of doen. We posten ook sfeervideo’s om de zaak en het eten weer te geven, zodat mensen die ons profiel bekijken direct zien wie wij zijn en wat wij doen.”
Naast dat ze veel sollicitaties binnen krijgen, zorgen de video’s ook voor meer verbinding in het team. “Daarnaast is het platform slimmer qua algoritme”, gaat Gloens verder. “Hebben gebruikers je eenmaal geliket of bekeken? Dan is de kans erg groot dat jij vaker voorbij komt op hun ‘For You’ page.” Op deze pagina verschijnen video’s die populair zijn en relevant voor jou zijn op basis van eerder bekeken video’s.
TikTok is een socialmediaplatform dat explosief groeit; het aantal Nederlandse gebruikers is het afgelopen jaar al met 75% (!) gegroeid en op dit moment zijn er drie miljoen Nederlanders dagelijks actief op het kanaal. Voor horecaondernemers liggen er veel kansen op het platform. Gebruikers zetten TikTok namelijk steeds meer in als zoekmachine en laten Google links liggen. Wie aanwezig is op TikTok wordt gevonden door héél veel mensen, veel meer dan op Instagram en Facebook. Mits je het goed doet natuurlijk.
Richt je op de core doelgroep 15 tot 29 jaar en bepaal het doel van je video’s. Wil je exposure voor je zaak? Of wil je nieuw personeel aantrekken? Jelte van der Meulen, teamlead content bij marketingbureau Brandmerck, tipt: “Laat kijkers zien hoe leuk het is om bij jou te werken, geef een kijkje in de keuken of deel grappige verhalen van de bediening en chef. Het maken van video’s is ook een stukje teambuilding voor het personeel: zij maken immers samen de video’s. Win-win!”