Eerder deze week tijdens de presentatie van de jaarcijfers, maakte Heineken bekend dat ze komende jaren wereldwijd 8000 banen zullen schrappen. Eind vorig jaar liet de bierbrouwer al weten te willen bezuinigen en dat gedwongen ontslagen niet konden worden uitgesloten. 8000 ontslagen komt neer op bijna 10 procent van het personeelsbestand.
Het plan is om wereldwijd achtduizend van de 85k banen in de komende drie jaar te laten vervallen. Heineken wil tot en met 2023 twee miljard euro bezuinigen. Die opbrengst wil Heineken onder andere investeren in de marketing campagnes en activiteiten. Die waren vanwege de pandemie teruggeschroefd. Daarnaast moeten door de kostenbesparingen de marges weer naar pre-coronaniveau.
Wereldwijd heeft Heineken last van de coronacrisis. Er werd vorig jaar 8,1 procent minder bier verkocht en de omzet slonk met 16,7 procent. Ook verwacht de bierbrouwer dat 10 a 15 procent van de horeca-afnemers in Nederland failliet zal gaan. Over het gedrag van de consument en de verkoop zodra de horeca weer open, is bestuursvoorzitter Dolf van den Brink minder bezorgd. Waar ze het meest voor vrezen is dat er in geheel Europa een faillissementsgolf in de horeca gaat plaatsvinden.
Veel details over de reorganisatie geeft Heineken nog niet vrij. Over de planning werd nog nauwelijks iets bekendgemaakt. Die zal afhangen van de specifieke omstandigheden binnen de verschillende afdelingen. Slechts voor de bezuiniging op het hoofdkantoor wordt eind maart 2021 als datum genoemd. De bierbrouwer verwacht dat in Nederland driehonderd banen zullen verdwijnen.
De reorganisatie kost 420 miljoen euro en moet 350 miljoen euro per jaar aan personeelskosten schelen. Door ook het productaanbod te vereenvoudigen, door zowel de logistiek als de productiviteit te verbeteren, hoopt Heineken in 2023 in totaal 2 miljard euro per jaar te besparen.