Het WK wordt een klassiek voetbalfeestje: ‘Het publiek bepaalt de oranje vibe’

wk

Het WK wordt een klassiek voetbalfeestje: ‘Het publiek bepaalt de oranje vibe’

De draaiboeken en vergunningaanvragen liggen klaar en de leveranciers staan al (bijna) stand-by. Bij de cafés van Hell’s Kitchen Horeca Groep zijn de voorbereidingen voor het WK in volle gang: “Onze selectie is goed voorbereid. Nu Louis van Gaal nog.”

Wat betreft Dave van den Donker wordt het aankomend WK een klassiek voetbalfeestje. Dus als het weer en de gemeente meewerken, dan wordt er binnen én buiten voetbal gekeken. “Voor het publiek zijn goede zichtlijnen en een snel biertje het belangrijkst; dat kunnen we zowel binnen als buiten organiseren. Al heeft het weer natuurlijk wel invloed op de beleving.” Van den Donker verwacht buiten ook pas echt los te gaan als het Nederlands elftal verder komt in het toernooi. “Sowieso zullen de eerste wedstrijden vooral thuis gekeken worden, is onze ervaring.”

Oranje vibe

Van den Donker is directielid en conceptmanager bij Hell’s Kitchen Horeca Groep: negen uiteenlopende horecazaken in Rotterdam en omgeving, waarvan van Herman Hell de geestelijk vader is. Onder andere Het Zalmhuis en NRC vallen onder de horecagroep – later dit jaar komen er nog twee zaken bij. Vooral in de cafés (Van Zanten, NRC, Sijf) wordt qua uitgepakt tijdens het WK. “Maar het publiek bepaalt de echte oranje vibe, Nederlanders komen altijd in het oranje gekleed als ze in een café een nationale sportwedstrijd kijken. Dat geeft meteen een goed sfeertje.”

Draaiboeken

Café Van Zanten ligt aan een marktplein en kan volgens Van den Donker goed overdekt worden tijdens het toernooi. “Dat vergt natuurlijk wel wat organisatie. Bij het vorige WK hebben we met andere ondernemers de Witte de Withstraat – waar NRC ligt – opgetrokken in de organisatie van voetbalfeestjes. Dat is zeker voor herhaling vatbaar. De draaiboeken en de vergunningsaanvragen liggen al klaar. Ook zorgen we vooraf dat de leveranciers van buitenbars en grote schermen stand-by staan. En we brainstormen alvast over welk eten we kunnen aanbieden aan gasten; waarschijnlijk wordt het iets streetfood-achtigs.”

Geen troostparty’s

Mogelijk gaat de horecagroep bij belangrijke wedstrijden over op kaartverkoop. Van den Donker: “Bij grote wedstrijden van Feyenoord doen we dat meestal wel, vooral om de buitenbars, beveiliging en schermen te kunnen bekostigen. Onze selectie is in ieder geval goed voorbereid. Nu Louis van Gaal nog; hij bepaalt uiteindelijk het verloop én onze omzet. Gasten blijven meestal langer plakken en geven meer geld uit bij winst dan bij een slechte afloop. Natuurlijk zijn gasten welkom om te blijven na een verloren wedstrijd, maar we gaan geen troostparty’s organiseren. ”

Artikel delen