We horen steeds vaker dat het gevoel van community belangrijk is in de horeca. Hanex Hospitality Group speelt hierop in met hun horecaconcept The Villy, waarmee ze buurtbewoners een podium geven en samenbrengen. In Amsterdam openden ze eerder al The Villy Rhapsody en nu willen ze verder groeien. De volgende locaties die worden geopend zijn The Villy The Roofs in Den Haag en The Villy Terraced Tower in Rotterdam.
Tekst: Madelief de Weerd
The Villy valt onder het moederbedrijf Hanex Hospitality Group en is een horecaconcept dat buurtbewoners samenbrengt door horecalocaties uit te rollen in grote appartementencomplexen in de stad. “We willen dorpen naar de stad brengen”, vertelt Jan-Willem van der Aa, operationeel manager horeca van HH Group. “Er komen steeds meer woningen, maar daar moet ook community aan worden toegevoegd. Wij vertaalden dit naar het concept The Villy: een plek waar je verbinding maakt met de buurt.” Amy Kouwenberg, marketing en formulemanager van HH Group, beaamt dit: “Veel mensen zijn eenzaam in de grote stad en wij willen hen helpen.”
De eerste locatie is The Villy Rhapsody op het Bos en Lommerplein in Amsterdam met 240 appartementen erboven. Het is een buurt die rijk is aan cultuur en beleving, vertelt Kouwenberg. “The Villy Rhapsody is een huiskamer voor alle buurtbewoners. We zijn geen alledaagse plek waar je terechtkunt voor een kop koffie, maar we voegen waarde toe door het aanbieden van verschillende programma’s. Van yoga met ontbijt en vrijmibo’s tot lezingen en boekpresentaties.” Daar blijft het trouwens niet bij, want The Villy geeft de buurtbewoners ook een podium en exposeert hun kunst en producten. Daarnaast organiseren ze elke maand een community-diner waar mensen zich voor kunnen inschrijven.
*Tekst gaat verder onder de foto's.
De volgende twee nieuwe locaties zijn The Terraced Tower in Rotterdam en The Roofs in Den Haag. In mei dit jaar zal The Villy Terraced Tower openen en in het tweede kwartaal van dit jaar opent The Villy in The Roofs in Den Haag.
The Villy The Terraced Tower aan de Boompjes in Rotterdam komt in een 110 meter hoge woontoren met 344 woningen. Van der Aa: “We worden de buren van sterrenzaak Fred**. Het grote verschil met The Villy Rhapsody is dat we - naast het horecagedeelte - ook de grootste flexibele coworking space van Rotterdam gaan faciliteren. Er komen individuele werkplekken, meetingrooms en ruimtes die je voor een bepaalde periode huurt. Ook gaan we programma’s organiseren en lezingen houden onder andere met het oogpunt op ondernemen.”
Op het Maria Stuartplein in Den Haag opent The Villy The Roofs in een groot nieuwbouwproject dat bestaat uit twee torens met 650 appartementen. De zaak komt in de plint van de tweede woontoren. “Als je het hebt over een verticaal dorp boven je, dan is dit het wel”, zegt Van der Aa lachend. “We willen zorgen dat die bewoners maaltijden hebben, die ze bijvoorbeeld meenemen naar hun woning.”
Binnen de Hanex Hospitality Group van eigenaar Rob van Herpen vallen drie horecamerken: COFFEELAB, Kwartiertje en The Villy. De organisatie heeft daarnaast ook een tank- en carwashtak. “Best verrassend zou je denken”, vertelt Kouwenberg. “Maar het bedrijf kent een lange geschiedenis. We begonnen met een café in 1900. Toen de vraag naar benzine groeide, ging het café in 1926 benzineblikken verkopen. Vanaf dat moment groeiden we verder in de brandstofbranche. Naast alle horecazaken hebben we dus ook tankstations en carwashlocaties.”