Hoe spreek je Generatie Z en millennials aan?

Gen Z telefoon

Hoe spreek je Generatie Z en millennials aan?

Ben jij ook benieuwd hoe de voorkeuren en het gedrag van Generatie Z en millennials jouw horecazaak kunnen beïnvloeden en verrijken? Profiteer van hun kracht!

'Gemaksgeneratie'

Generatie Z en millennials vallen beide in de ‘Gemaksgeneratie’. Zo geven ze de voorkeur aan gemak en comfort, waarderen ze gezamenlijke eetervaringen en zijn ze eerder geneigd om online te bestellen. Maar scheer Generatie Z en millennials niet over één kam. Er zijn twee belangrijke verschillen:

1. Rol van technologie

Millennials zijn als eerste digitaal actief en zijn opgegroeid met dvd-spelers en gsm’s. Generatie Z leefde vanaf hun geboorte in een verbonden, digitale wereld.

2. Financieel vertrouwen

Millennials zijn over het algemeen optimistisch over hun financiële toekomst. Generatie Z is na de financiële uitdagingen van Covid-19 voorzichtiger geworden.

Door deze verschillen zijn millennials bereid meer te betalen voor een bijzondere horeca-ervaring terwijl Generatie Z bestellen via een app/scherm normaal vindt. Naast de verschillen zijn er ook gelijkenissen waar je als horeca ondernemer op in kan spelen zoals je menu design en hoe je je merk het beste in de markt zet.

*Tekst gaat door onder de foto

Snackmuur
Snackmuur

Een doordachte menukaart vermijd menu- en bestelangst

Een deel van zowel millennials als Generatie Z ervaart stress tijdens een restaurantbezoek. Om deze menu- en bestelstress te verminderen, is het belangrijk om een overzichtelijke en eenvoudige menukaart te hanteren. Hiervoor delen we enkele tips zodat je gasten makkelijker een keuze kunnen maken en vooraf weten wat ze kunnen verwachten:

  • Bied het menu online aan
  • Benadruk populaire gerechten of combinaties
  • Beperk het aantal opties
  • Introduceer menu-deals

Inzetten op bewust eten

Het benadrukken van gezonde, milieuvriendelijke en vegetarische opties is essentieel om aan te sluiten bij de voorkeuren van Generatie Z en millennials voor 'bewust eten'. Het integreren van vegetarische gerechten en het promoten van populaire keuzes zoals kaas- en kipsnacks toont betrokkenheid bij gezondheid en duurzaamheid. Transparantie over ingrediënten en allergeneninformatie versterkt dit nog verder. Voor horecaondernemers is het van belang deze informatie duidelijk uit te dragen via verschillende communicatiekanalen om een inclusieve eetervaring te bieden.

Gebruik al je marketingopties

Om Generatie Z en millennials te bereiken, is het essentieel om actief en authentiek te zijn op sociale platformen zoals TikTok, YouTube en Snapchat. Focus op echte engagement door het delen van 'behind-the-scenes' content en aantrekkelijke foodfotografie. Het inzetten van influencer marketing kan ook significant bijdragen aan het bereiken en beïnvloeden van deze doelgroepen, aangezien zij hun aankoopbeslissingen vaak baseren op aanbevelingen van influencers.

Gebruik technologie in jouw zaak

Om succes te hebben bij Millennials en Generatie Z hoef je niet uit te pakken met de meest geavanceerde technologie. Gebruik technologie die de ervaring van deze generaties verrijken of vergemakkelijken. Hier enkele technologische oplossingen die kunnen helpen:

  • Online bestellen door middel van interactieve menu's
  • Gamificeren van je klantenkaarten

Horeca, gasten en generaties

Het succes in de horeca hangt af van het vermogen om in te spelen op de behoeften van gasten, met een focus op authenticiteit, sociale betrokkenheid en een leuke sfeer, vooral voor Generatie Z en millennials. Trends zoals 'snackification' en 'premiumization', zijn belangrijk om te volgen voor blijvende innovatie en het voldoen aan consumentenverwachtingen. Zo blijf je altijd vooroplopen in de dynamische wereld van de horeca.

Artikel delen