Stel: je gaat naar een restaurant. Dan vraag je je misschien af of je er kunt parkeren, maar eigenlijk nooit of je er ook kunt plassen. Of dat je er überhaupt wel naar binnen kunt. Logisch, nietwaar? Nou … nee! Dat is niet logisch en niet vanzelfsprekend. Voor mensen met een lichamelijke beperking is het vaak onduidelijk of er voor hen toegankelijke toiletten zijn. Of een deur die breed genoeg is. Deze onzekerheid is een reden om er niet op uit te gaan.
Nationale Vereniging de Zonnebloem zet zich al 75 jaar in om Nederland toegankelijker te maken. 69% van de meeste toegankelijkheidsproblemen liggen in cafés en restaurants, blijkt uit een onderzoek van de vrijwilligersorganisatie. Toegankelijkheid, mobiliteit en bejegening vormen een barrière, waardoor 77% van mensen met een lichamelijke beperking thuis blijft. Niet omdat ze dat willen, maar omdat Nederland onvolledig is aangepast.
Dat het niet vanzelfsprekend is om zomaar een horecazaak te bezoeken, ervaart ook Judith van 34, die door haar spierziekte in een rolstoel zit. “Er wordt weleens lacherig gezegd ‘We hebben wel een drempel, maar we tillen je er wel even overheen’. Dat is natuurlijk goed bedoeld, maar je wordt wel direct weer op je handicap gewezen. Normaal naar binnen is meteen geen optie meer, terwijl ik dat juist zo graag wil.”
Naast de fysieke toegankelijkheid zijn er meer barrières waar niet altijd rekening mee gehouden wordt. Sociale toegankelijkheid is namelijk ook een groot onderdeel. “In restaurants krijg ik geen menukaart en wordt er niet rechtstreeks aan mij gevraagd wat ik wil bestellen”, zegt Judith. “In winkels word ik met een kinderachtige en te luide stem aangesproken of gaan mensen op hun knieën zitten om tegen me te praten.”
Parkeervoorzieningen
Ο Er zijn nabijgelegen gehandicaptenparkeerplaatsen
Ο Er is voldoende ruimte bij de parkeerplaats
Ο Er is een op- en afrit bij de stoep
Toiletten
Ο Zijn goed bereikbaar met een rolstoel
Ο Hebben voldoende ruimte
Ο Hebben een naar buiten draaiende deur
Ο Hebben opklapbare beugels aan beide kanten
Ο Hebben goede toegang tot toiletpapier, doorspoelknop en handdoek
Inrichting van de zaak
Ο Deuren gaan gemakkelijk open
Ο Deurknoppen zitten op 90 tot 120 cm hoogte
Ο Ingangen zijn minimaal 85 cm breed en 230 cm hoog
Ο Drempels zijn niet hoger dan 2 cm
Ο Deuren en vluchtroutes zijn vrij van obstakels
Ο Meubels staan niet te dicht op elkaar en zijn makkelijk verplaatsbaar
Ο Op- en afstapjes zijn laag en duidelijk zichtbaar of hebben oprijplaten
Bejegening
Ο We spreken personen direct aan, maken oogcontact en vermijden betutteling
Ο We vragen of iemand aanpassingen of oplossingen nodig heeft
Ο Wij gebruiken een mobiel pin-apparaat voor makkelijk betalen
Meubilair, servies en bestek
Ο We bieden een variatie in stoelen met verschillende hoogten en armleuningen
Ο Er is voldoende vrije ruimte onder tafels (70 cm hoogte onder het tafelblad)
Ο Ons servies en bestek zijn gemakkelijk te gebruiken voor alle gasten (glazen met een oor, lange rietjes, lichte handvatten, antislip tafels en placemats)