Het is geen sexy onderwerp, gehoorbescherming, maar wel hartstikke belangrijk! Een geluidsniveau van 100 decibel zorgt binnen tien minuten al voor gehoorschade. En dat is een gemiddeld niveau in de horeca. Hoe voorkom je gehoorschade bij jouw personeel? En ben je dat eigenlijk verplicht? Dít staat erover in de horeca cao en de Arbowet.
Ben jij als horecaondernemer verplicht je personeel te beschermen tegen geluidsoverlast? Het antwoord is: ja! Volgens de Arbowet moeten jouw medewerkers verplicht gehoorbeschermers dragen in een omgeving waar geluidsniveaus boven 85 dB(A) zijn. Jij bent verplicht die gehoorbescherming aan te bieden. Bovendien moet je erop toezien dat je personeel het ook draagt en doe dat vooral want de Arbeidsinspectie controleert! Als bij een controle blijkt dat jouw medewerkers geen gehoorbescherming dragen, riskeer je een boete van 450 euro per geval!
Tja, welke gehoorbescherming bied je dan aan? Daar ben je vrij in. De keuze is groot en varieert van gewone ‘pluggen’, universele gehoorbescherming met filter, otoplastieken (gehoorbescherming op maat) of oorkappen. Maar personeel dat achter de bar staat, zet geen oorkappen op of wil gewone pluggen dragen. Ze moeten immers ook de orders goed verstaan. Het is dus wel van belang om je even te verdiepen in welke gehoorbescherming je voor jouw team aanschaft. Let bijvoorbeeld op de verschillen tussen oordopjes. Goede oordoppen hebben een minimale demping van 17 SNR (signaal-ruisverhouding). Deze oordopjes beschermen het gehoor tegen schade, maar zorgen ervoor dat jouw medewerker de gasten goed kan verstaan en de muziek nog goed hoort.
Om beginnende gehoorschade vroegtijdig te signaleren ben je volgens de Arbowet ook verplicht om een periodieke gehoortest aan je medewerkers aan te bieden. Hiervoor geldt: minimaal één keer per vier jaar.
Verder moet je de blootstelling van medewerkers aan schadelijk geluid opnemen in je risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE). Daarbij hoort een plan van aanpak waarin je aangeeft welke maatregelen je neemt om het geluid op de werkplek terug te dringen. Denk aan de positie van geluidsboxen bijvoorbeeld. Richt ze op de ruimte die daarvoor bedoeld is en zorg ervoor dat jouw personeel niet pal naast een box aan het werk is.