Rino Soeters: ''Een horizon voor hotels''
Toen 15 maart de restaurants de deuren moesten sluiten, bleven de hotels gespaard. Zo leek het althans. Maar hoe gaat het daar nu? Is het écht business as usual? En wat zijn de plannen voor na de crisis?
Tekst: Femke Wolthers
De hotels vallen niet onder de maatregelen die voor de restaurants en café’s gelden. Overnachtingen zijn nog steeds mogelijk maar de bezettingsgraad is, zoals zich laat raden, enorm gedaald. Entree Magazine vroeg twee hoteliers hoe het op dit moment gaat. En wat zien zij als de oplossing om het gat, dat ontstaat door de wegblijvende toeristen uit het buitenland, op te vullen?
Eerst logistiek aanpassen
Rino Soeters oprichter en eigenaar van LBG Hotels, heeft nu 3 van zijn 7 hotels open. Per hotel zijn er gemiddeld 5 à 8 kamers bezet. ‘’Op dit moment vervullen we voornamelijk een maatschappelijke functie. We bieden onderdak aan personeel van cargovliegtuigen bijvoorbeeld. Verder hebben we de nodige stappen gemaakt, de bedrijven zien er prachtig uit en we zijn druk bezig om ze klaar te maken voor de 1,5-meter-maatschappij. De logistiek wordt iets anders. We hebben nu al overal desinfectiepalen staan maar we zijn ook bezig om bijvoorbeeld de liften aan te passen. Zo zal er maar 1 alleen gasten omhoog vervoeren en 1 alleen maar mensen naar beneden.’’
Eden Hotels weer open
Léon Dijkstra, directeur van Eden Hotels, zit op hetzelfde spoor. ‘’We hebben eerst alle hotels aangepast aan het corona-protocol zodat het zowel voor gasten als medewerkers veilig is. En nu zijn we aan het kijken hoe we voor de leisure gast kunnen zorgen dat ons hotel een bestemming op zich wordt. We doen dit door bijvoorbeeld een 9 steden trip te ontwikkelingen. Maar ook denk we erover om in te spelen op hobby’s en een belevenis te creëren. Bijvoorbeeld een wijnproeverij gecombineerd met een overnachting maar ook kan je denken aan iets met muziek, nu de festivals allemaal zijn afgelast. Maar voor nu -we gaan vanaf vandaag open- omdat het openbare leven nog stil ligt, is het afwachten of de gasten gaan komen.’’
Inzetten op leisure
En ook Soeters is bezig voor zijn toekomstige gasten, uit eigen land. ‘’We zijn arrangementen aan het maken voor een vakantie in eigen land. Zo is er een 3-stedentip in 3 dagen. Maar ook Maastricht biedt prachtige mogelijkheden voor een strandvakantie in eigen land. Daarnaast zijn we in gesprek met Corendon over hun vouchers die tot eind van het jaar geldig zijn. Wellicht dat de bezitters die bij ons kunnen verzilveren. We zetten in de maanden juli en augustus vol in op de leisure. Maar dat zijn dan wel de toeristen uit eigen land. Wat dat betreft hebben we gelukkig een horizon.’’
Goede jaren, slechte jaren
Dijkstra en Soeters zijn het erover eens. Er zijn goede jaren geweest, waarna ook dus weer slechte kunnen volgen. Maar op een crisis van deze omvang had natuurlijk niemand gerekend. Soeters: ‘’We hebben gelukkig, net als meeste collega’s, wel wat vet op de ribben zo gezegd. Maar het échte herstel zal nog wel even duren. Het is niet zo dat wij, doordat we open zijn, meer perspectief hebben dan de restaurants. Wij zijn juist afhankelijk van de horeca, de retail en het openbaar vervoer. En onze vaste lasten lopen gewoon door, waarvan personeelskosten niet eens het grootste gedeelte is. Daardoor krijgen we via de NOW regeling, ongeveer 20% van onze uitgaven vergoed. Maar we hebben wel iedereen in dienst gehouden. Onze ploeg is zo loyaal geweest, en als het druk wordt hebben we ze weer keihard nodig.’’
Door gaan
Dijkstra: ‘’We hebben gelukkig veel onroerend goed in eigendom en maken gebruik van de diverse regelingen. Maar we zijn natuurlijk bezig met anderen manieren van omzet genereren en kosten besparen. Deze periode, hoe vervelend ook, haalt wel het beste in mensen naar boven. Iedereen wordt uitgedaagd en getest op zijn creativiteit. Alleen niemand weet natuurlijk hoe lang dit duurt. Ik ben wat dat betreft positief gestemd, we moeten de boel weer aan de gang gaan brengen. Ik denk dat er geen wereld is ná corona, ik denk dat het een onderdeel wordt van de samenleving. We moeten door en zullen ons allemaal uiteindelijk aanpassen aan dit gegeven.’’
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen