Jos van Hunen, Kimpton De Witt: 'Mindfulness speelt rol in alle hotels'
De hotelbranche is continu in beweging. Automatisering, de geplande verhoging van het btw-tarief voor hotels en ecologisch verantwoord ondernemen: hoe ga je er als hotelmanager mee om? Entree Magazine sprak met Jos van Hunen, hotelmanager van Kimpton De Witt in Amsterdam: “We willen niet dat robots het straks overnemen, het moet om de mens blijven draaien.”
Openingsfoto: Jos van Hunen
Tekst: Nadine Muijt
Je noemt jezelf een duizendpoot. Waar liggen je prioriteiten?
“Allereerst gastvrijheid. Je ontkomt er niet aan in de business waarin we zitten. Of het nu een kortstondig bezoek is aan Café Celia of een langer verblijf in het hotel: iedere gast moet zich thuis voelen. Daarnaast focus ik mij op innovatie. Technologische ontwikkelingen gaan vandaag de dag supersnel, ook in ons hotel. Met technologie ondersteunen we menselijke transacties. We willen niet dat de robots het straks overnemen. Het moet uiteindelijk om de mens blijven draaien."
"Een derde prioriteit is duurzaamheid. Dit is een vanzelfsprekendheid geworden, maar het vergt wel focus. We willen onze ecologische voetafdruk minimaliseren en hebben hier verschillende duurzame initiatieven voor geïntroduceerd, denk aan gratis fietsen voor onze hotelgasten of het initiatief Hotels for Trees. Voor elke dag dat een gast ervoor kiest om de kamerschoonmaak over te slaan, wordt er één nieuwe boom geplant.”
*De tekst gaat onder de afbeelding verder.
Hoe probeer je bij te dragen aan het welzijn van de gast?
“Het is wetenschappelijk bewezen dat mindfulness bijdraagt aan het welzijn van de gast. Daarom speelt dit thema in alle Kimpton-hotels een belangrijke rol. Onze hotelkamers beschikken over yogamatten, dagelijks is er een social hour voor sociale ontmoetingen en alle hotels van Kimpton zijn huisdiervriendelijk. Je kunt in ons restaurant zelfs een steak bestellen voor je hond, of een puppuccino."
"Bovendien hebben we het Plant Pals-programma geïntroduceerd. Onze gasten kunnen ervoor kiezen een plant mee te nemen naar hun hotelkamer. Dit werkt stressverminderend en stimuleert de productiviteit. We zijn op dit moment een in-room mindfulness menu aan het ontwikkelen met onder andere room spray, een kleurboek voor volwassenen, kristallen en zelfs een relatiewerkboek."
De hotelbranche is continue in beweging, hoe beweeg je zelf hierin mee?
“Het werk van een hotelmanager anno 2024 is anders dan tien jaar geleden. Als hotelmanager moet je mee met de trends. Zoals ik net al noemde, heeft de opkomst van technologie de manier van hotelbeheer veranderd, denk aan automatisering of data-analyse. Daarnaast is gastenbeleving iets heel dynamisch. De moderne gast is op zoek naar een verblijf dat zijn of haar persoonlijke waarden vertegenwoordigt en interesses weerspiegelt. Ook duurzaamheid en verantwoord ondernemen zijn thema’s die nu dagelijks terugkomen, dus daar besteden we veel aandacht aan."
"Bij Kimpton zijn we niet alleen bezig met onze ecologische voetafdruk, maar willen we ook bijdragen aan onze directe omgeving. Zo introduceerden we ROOM FOR CHANGE, een initiatief waarin we economisch dakloze mensen tijdelijk een hotelkamer bieden. Door de rust en ruimte van een hotelkamer, in combinatie met intensieve begeleiding, kunnen zij hun leven (her)opbouwen. Meerdere hotels bieden dit programma nu ook aan.”
*De tekst gaat onder de afbeelding verder.
De nieuwe regering wil het btw-tarief voor hotels van 9 naar 21% verhogen. Wat heeft dit voor gevolgen?
“Het heeft impact. We moeten efficiënter omgaan met onze operationele kosten. Dat zit hem in hele kleine dingen, denk aan het verbeteren van onze interne communicatie. Het is net de bandenwissel van de Formule 1. Door automatisering gaat dat elk jaar sneller, zonder dat het resultaat verandert."
"Daarnaast moeten we transparant zijn naar onze gast en uitleggen hoe onze prijzen zijn opgebouwd. Dat onze prijzen stijgen, is een feit. Daar ontkomen we niet aan. Alle prijzen stijgen, ook die van boodschappen en vliegtickets. Of ik me zorgen maak? We rusten niet op ons lauweren. We houden alles nauwlettend in de gaten en blijven innoveren. Als we de prognoses mogen volgen, zien we dat de toeristenindustrie nog lang niet uitgegroeid is.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen