[Preview] IJver in Amsterdam

Tags: bier

[Preview] IJver in Amsterdam

In de NDSM-loods in Amsterdam verrijst een mooi bouwwerk naast de ateliers van De Kunststad. Het wordt de horeca-hotspot waar je van ontbijt tot diner terecht kunt. Naast uitstekende gerechten is er ook veel aandacht voor bier. De opening is gepland voor juli. Vorige week kregen de media alvast een voorproefje.

Herman Klukkert, Reinout Ezinga, Tim Jongens, Sikko de Jong, Arne Kleijn zijn de ondernemers achter Ijver. Ezinga is geen onbekende in de Amsterdamse horeca. Hij timmerde al aan de weg met Bar Baarsch, en - samen met Sikko de Jong - met Café Vrijdag, Weesper en Lagunitas TapKabinet.

De kunststad, een culturele broedplaats met zo’n 80 ateliers, neemt ongeveer een derde van de immense oppervlakte van de loods in beslag. De andere delen in de loods worden verhuurd voor filmopnames, fotoshoots, dans-, muziek en theatervoorstellingen, exposities, veilingen, bedrijfs- en dancefeesten, markten, congressen en andere events.

Inmiddels is er in de loods een gebouw verschenen waarin straks bar-restaurant IJver opent. Voor dit inpandige gebouw is genoeg indoor terrasruimte en bij mooi weer kan er een prachtig terras worden geopend buiten de grote deuren van de NDSM-loods.

Bierconcept

Tim Jongens gaat de marketing en sales doen. Met veel enthousiasme geeft hij een rondleiding in het nog in aanbouw zijnde restaurant, dat inmiddels vorm begint te krijgen. Het bierconcept bestaat uit een drietrapsraket. Van achter de bar komen veertig bieren, waarvan minimaal 20 van de tap. Dat betekent al een ruime keuze. “Voor wie dan nog niet tevreden is, hebben we prachtige koelkasten vol met bijzondere bieren langs een van de wanden. Onze gasten kunnen via een bestelzuil bestellen en betalen en het bier vervolgens zelf uit de kast pakken. Via een vragentrechter leidt de bestelzuil ze naar een geschikt bier en zegt in welke kast het bier staat. Zo komen we al op zo’n 100 bieren, dus een ruime keuze. En zijn er beergeeks die dan nog niet tevreden zijn, dan komt het zwarte boek op tafel. Daarin staan bieren die je met respect moet drinken.”

Jongens heeft zelf de Stibon 1 opleiding gevolgd, net als zijn collega Reinout.  “Arne Kleijn is onze biersommelier en verantwoordelijk voor de bierkaart. Als bar-restaurant richten we ons op bierspecialisten en mensen die er nog niet zoveel mee hebben. Dat doen we door regelmatig bier foodpairing avonden organiseren. Ons doel is het gevoel bij bier hoogwaardiger te maken. Maar we bieden natuurlijk ook goede koffie, wijnen en lekkere cocktails. Verder gaan  we hier ook avonden voor BierTalent en Stibon hosten, in een afgesloten ruimte op de vide, waar ook borrels en feesten van bedrijven en particulieren mogelijk zijn.

Vriendenkring

IJver gaat zeven dagen per week ontbijt, lunch en diner verzorgen op een prachtige locatie, zoveel is duidelijk. Het team dat het moet gaan waarmaken, wordt nu samengesteld. Zoals voor iedere horecaondernemer is het vinden van goede mensen een uitdaging.

“Binnen onze groep hebben we veel goede medewerkers. We bieden een goed salaris en goede  secundaire voorwaarden. Wie hier werkt krijg naast opleidingen ook flinke korting bij zusterbedrijven.

De sector gaat vaak niet goed om met personeel en wij willen het anders doen. Daarnaast merk ik dat we ook een vriendenkring vormen. Iedereen  gaat voor elkaar door het vuur. Ik ga in m’n vrije tijd graag  een borrel drinken in een van de zaken. En dat is wat we willen: onze medewerkers moeten hier buiten werktijd graag willen komen”, zegt Jongens. En de ondernemers hebben nog een leuk idee. Personeel mag zelf bier tippen voor de kaart en ze zelf inkopen om te zien of gasten het waarderen. “Daarmee willen we betrokkenheid verhogen. Reken maar dat je enthousiast over zo’n bier vertelt aan gasten. Slaat het aan, dan komt het op de kaart. Loopt het minder hard, dan drink we het zelf op.”

De rolverdeling bij IJver is al duidelijk: Klukkert, Kleijn en Jongens gaan op de vloer aan de slag, Ezinga en De Jong adviseren achter de schermen. Door de combinatie van bedrijven kunnen managers uit andere zaken die wel iets anders willen, maar ook graag blijven, bij IJver aan de slag.

Culinair

Het previewdiner gaf aan wat gasten mogen verwachten: een gevarieerde kaart met smaakvolle gerechten. Van een smaakvolle burger, tot meer complexe gerechten, van vlees en vis tot vegan en vegetarisch. “Hoofdgerechten zullen maximaal rond de 22 euro gaan kosten, dus toegankelijk voor een breed publiek. Inclusief het binnen- en buitenterras hebben we straks 300 plekken”, zegt Jongens. Onze gasten zien hun gerechten vanuit een open keuken komen. Hoewel er nog hard wordt gewerkt is duidelijk dat IJver een bijzondere plek gaat worden. Het interieur is van ontwerpers Adam Marshall en Teske Clijsen van Koelhuis Frigo. De opening is in juli.

www.ijveramsterdam.nl

 

 

 

Artikel delen