Horeca programmeert steeds vaker events, workshops en entertainment
Grace (Rotterdam) heeft drie keer per week een ‘festive night’ met danseressen. Bij restaurants Gios’ by the River (Amsterdam) en KITA (Hendrik-Ido-Ambacht) draait regelmatig een dj. Cocktailbars doen events met ‘guest bartenders’ en hotels organiseren vaak activiteiten zoals yoga-workshops. Trendwatcher Vincent van Dijk ziet dat er steeds meer wordt geprogrammeerd in de horeca. “Daardoor komen gasten terug en het levert leuke content op voor sociale media.”
Tekst: Vincent van Dijk
Openingsbeeld: Entertainment bij Grace in Rotterdam
Het restaurant wordt steeds meer theater. Zo zien we overal dat gerechten aan tafel worden afgemaakt met vuur, stikstof of rook. Van stukjes vis op een gloeiende steen tot geflambeerde crêpes en in een smeltende kaas gerolde pasta. Ook gebeurt het vaker dat restaurants gedurende de avond een dj laten spelen om een steeds meer nachtclubachtige sfeer te creëren. De bar krijgt een steeds prominentere plaats in restaurants en wordt ook een plek waar gasten zich voor en na het diner ophouden. Voor de gast die houdt van service en lekkere cocktails, is dit een perfect alternatief voor een nachtclub en voor restaurants leidt dit tot vollere zaken en meer besteding.
Hotels
Ook in de hotelbar zien we ook steeds meer programmering. Van guest-bartenders, tot activaties in samenwerking met lokale food- en drankproducenten en muzikanten. Het liefst met een volle maandagenda, waarbij je steeds weer verschillende doelgroepen aanspreekt, zowel hotelgasten als locals. In hotels gaat het entertainment nog een stapje verder. Zij bieden steeds vaker arrangementen en activiteiten aan waaruit de gasten kunnen kiezen, zodat ze zich tijdens hun verblijf geen moment hoeven te vervelen.
Van zelf verse eitjes rapen voor het ontbijt, tot een workshop waarbij je je eigen natuurlijke cosmetica maakt, leert fermenteren of pottenbakken. Er worden zelfs hele festivals gecreëerd. Of je gaat de sportieve kant op met rooftop-yoga, diepzeeduiken, wandelen of watersporten. Activiteiten voor hotelgasten, maar ook voor de buurt of voor een vaste community van memberclubs, die we ook steeds vaker zien bij hotels. Dat laatste is slim, want het is efficiënter om een vaste groep fans te hebben dan telkens weer nieuwe mensen naar je zaak te moeten trekken
Voor het goed programmeren is wel veel creativiteit nodig. Soms zien we dat hotels hiervoor iemand in dienst neemt, die contacten legt met artiesten en partners voor een creatieve invulling en het entertainen van de community of een curator die bepaalt met welke externe partijen een samenwerking wordt aangegaan. Want het is slimmer als anderen verantwoordelijk zijn voor de marketing en creatieve invulling, zodat je als hotel of bar kunt doen waar je goed in bent.
*Tekst gaat verder onder de foto's: links danseressen in Grace, rechts een cacao-ceremonie bij hotel Six Senses op Ibiza.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen