Interview Mees Driessen: pop-up Rond de Tafel

Interview Mees Driessen: pop-up Rond de Tafel

Ook het Amsterdam Wine Festival en Fête du Champagne kregen in maart te horen dat events met meer dan 100 aanwezigen niet langer waren toegestaan. Met normaliter duizenden bezoekers op de teller was het een kwestie van snel schakelen om niet een jaar lang stil te zitten. Als gevolg hiervan ontstond een nieuw initiatief: Rond de Tafel.  

Tekst & foto's: Lightspeed

Interview Mees Driessen

Binnen drie weken werd Rond de Tafel opgezet: een pop-up restaurant (géén evenement!) waar afgelopen juli en augustus iedere twee weken een andere sterrenchef zijn kookkunsten deelde. Lightspeed sprak met Mees Driessen, brand designer binnen de organisatie.

We zijn nu een paar maanden verder. Hoe kijken jullie terug op Rond de Tafel?Rond de Tafel

Het was vooral een hele vette ervaring! Vanaf het moment dat de eerste chef binnen een paar uur was uitverkocht en we wisten dat we het concept aan zou slaan, tot het moment dat na drie weken keihard werken die enorme kroonluchter voor het eerst aanging. En tot nu natuurlijk: als je terugkijkt en je realiseert dat je in twee maanden tijd 13.000 gasten hebt voorzien van kwalitatief goed eten en goede wijn, en dat in coronatijd!

Hoe hebben jullie iets van deze omvang opgezet in zo’n korte tijd?

Lange dagen maken en overal bovenop zitten. Dat, en het vinden van de juiste partners. Voor zowel het vinden van de chefs, wat we in samenwerking met Famous Flavours en Les Patron Cuisiniers hebben gedaan, als het regelen van alle ‘behind the scenes’ technologie zoals de kassa, waarvoor we Lightspeed hebben gebruikt. 

Speelde technologie een grote rol in het verloop van dit event?rond de tafel techniek

Ik vind dat technologie vooral gemakkelijk moet zijn. Lightspeed is echt plug and play, het was in no time geïnstalleerd – wat in dit geval door het gebrek aan tijd heel prettig was. Op de vloer kon de bediening rekening houden met alle verzoeken van de gasten en deze gelijk invoeren op de iPad. Daarnaast weten we precies hoe succesvol het event was, omdat we alles kunnen terugzien in de rapporten.

Denken jullie ook na over de toekomst? Al nieuwe corona-proof ideeën?

De toekomst blijft koffiedik kijken, maar het is natuurlijk niet reëel om te verwachten dat evenementen binnen afzienbare tijd weer terug gaan naar ‘normaal’. In deze tijden komen de creatieve eigenschappen van bepaalde ondernemers echt naar boven, en ook wij zullen voorlopig in deze tak van sport blijven hangen: concepten ontwikkelen waarbij het veilig is om buitenshuis plezier te maken.

Tips Gaetan Buelinckx - Lightspeedgaetan lightspeed

  • In onzekere tijden is het belangrijk om je onderneming te optimaliseren voor het moment zelf en tegelijkertijd vooruit te denken over wat er nog kan komen. Een goed voorbeeld hiervan is delivery: dit was al een stijgende trend voor corona, maar tijdens de eerste lockdown bleek dat ondernemers die al delivery hadden of snel wisten te schakelen het hoofd beter boven water konden houden. Meer onafhankelijkheid van je primaire inkomstenbron (tafelservice) is een belangrijk gegeven in de - voorlopig onzekere - toekomst.
  • Creativiteit is belangrijk in het ondernemerschap, maar ook de juiste technologie kan een enorm verschil maken. Data kan je helpen bij het optimaliseren van je bedrijfsvoering, zoals je personeelsplanning en inkoop, waardoor je je kosten verlaagd en een grotere reserve op kan bouwen. Online kassasystemen zoals Lightspeed geven je continu real time inzicht in hoe jouw zaak ervoor staat en helpen je zo bij het nemen van verstandige zakelijke beslissingen.
Artikel delen