Alida van Dellen en Jan Willems openden in 2022 Family Appelscha in het Friese dorp Appelscha. De cafetariawereld is voor hen geen onbekend terrein; ze waren 25 jaar eigenaar van Alida’s Smulpaleis in Roden en runden ook Piepers en Paupers in Veenhuizen. Family Appelscha is een ambachtelijk cafetaria met een groot overdekt terras, dat het hele jaar door geopend is. Eigenaar Jan Willems vertelt over het jaarrond terras, de investeringen en de uitdagingen die ze tegenkomen.
Tekst: Nadine Muijt
“Bij het ontwerp van Family Appelscha stond het terras - of eigenlijk de veranda - centraal. Dat was ons uitgangspunt. De voorgevel is veertien meter breed, waarvan dertien meter open kan. Zo betrekken we binnen bij buiten, en andersom."
"Ons terras is overdekt, altijd ingericht en het hele jaar geopend. De voorkant van de veranda kunnen we open- of dichtmaken, afhankelijk van het weer. Om het warm te houden in de winter hebben we elektrische heaters, verwarmde kussens van Sit & Heat, dekens en schapenvachten. En dat warmhouden lukt goed. Soms vragen gasten of we een seintje willen geven als er binnen plaats vrij is. Meestal worden ze verrast door het comfort op ons terras en willen ze niet meer verplaatsen.”
“Dat zit 'm in de aankleding. Na de herfstvakantie stijlen we het terras met decoratie zoals een slee, schaatsen en schapenvachten. We geven het terras dan een winterse sfeer, niet een kerstsfeer. In het voorjaar gaan we naar de zomersetting. Dan zetten we veel bloeiende planten op het terras.”
“Ik denk dat wij een van de betere terrassen van Nederland zijn. We hebben drie ton extra in ons jaarrond terras geïnvesteerd. Het is ons doel om de eerste cafetaria te zijn die De Terras Top 100 wint. We willen de nummer één van Nederland worden. Dat klinkt hoog gegrepen, maar ik vind dat je doelen moet stellen. We doen er alles aan om dat te realiseren. Zo brengen we regelmatig een bezoek aan andere topterrassen, waaronder ’t Gerecht in Heerenveen en Pelle’s in Deurningen, om te kijken wat wij kunnen leren.”
"We zien veel mooie bedrijven, maar wat velen nog niet kunnen, is jaarrond open zijn. Wij hebben de bescherming tegen weer en wind goed voor elkaar, maar dat mag ook wel na zo’n investering. Of het de investering waard was? Heel simpel: ja. We hebben 84 zitplaatsen binnen en 84 buiten. Die zitplaatsen buiten zijn noodzakelijk om mensen niet weg te hoeven sturen.”
*De tekst gaat onder de foto verder.
“Het is het hele jaar door druk bij Family Appelscha. In het hoogseizoen zitten we alle dagen vol, zowel binnen als buiten. De zondagen zijn een uitdaging voor ons team. Tussen 12.00 en 16.00 uur draaien we 20% van de weekomzet. Dat is heel veel. Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van het eten gewaarborgd blijft en dat gasten niet lang hoeven te wachten op hun bestelling, hebben we het menu van de zondag aangepast. Het hele team is nodig om die piek weg te werken. Dat betekent dat we met negentien mensen staan, van wie zes in de keuken. We verdelen het zo dat er drie bedieningsmedewerkers alleen bestellingen opnemen. Zij lopen geen drankjes. Daar komen ze niet aan toe."
"Op heel veel dingen! Ik ben trots op de totale uitstraling van het terras, op de mooie samenwerking met de formule Family en op het feit dat we een cafetaria zijn, hoewel dat niet zo aanvoelt voor onze gasten. Gasten zien ons als een restaurant. 95% van onze omzet wordt direct ter plaatse genuttigd. Er wordt dus maar een klein percentage afgehaald. Ik ben ook trots op onze koffieverkoop. Want welk cafetaria verkoopt bijna 500 kilo koffie per jaar? Nou, wij. Dat zijn bijzondere getallen."
"We willen niet meer uitbreiden. We zullen eerder tafels weghalen dan erbij zetten. We bestaan twee jaar, maar we draaien op de prognose van het vijfde jaar. Je moet niet meer willen. Onze focus ligt nu op kwaliteit en niet op kwantiteit. Ik hecht waarde aan duurzame en lokale producten. Zo maken we zelf stoofvlees van rundvlees dat direct van de boer komt. Ook de kroketten, kaas en de asperges komen uit de regio. En we hebben verschillende soorten bier van Brouwerij Maallust uit Veenhuizen."
"Family ondersteunt ons in de kwaliteitsbewaking. Zij komen met specials die goed aanslaan bij onze gasten. Zo verkopen we nu – naast burgers van rundvlees, kip en vegetarische burgers – ook visburgers. Gasten vinden die waanzinnig."