De terugkeerintentie bij een koffie- of lunchketen in Nederland is gemiddeld 84%. Nederlanders bezochten het afgelopen jaar gemiddeld 2,7 keer een koffie- of lunchketen. Bezoekers van Coffeelovers zijn het meest loyaal. Dit blijkt uit Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
De bezoekfrequentie in het afgelopen jaar en de intentie om terug te keren brengen samen de loyaliteit van de Nederlandse bezoekers in kaart. Gemiddeld bezoekt men een keten 2,7 keer per jaar, en 84% van de bezoekers wil binnen twaalf maanden terugkomen bij de keten.
Vijf ketens scoren hoger dan gemiddeld op zowel bezoekfrequentie als bezoekintentie. Bezoekers van deze ketens komen er relatief vaak en een hoog percentage heeft de intentie om de keten weer te bezoeken. Julia's en Coffeelovers staan aan de top met beide een terugkeerintentie van 96%. Coffeelovers scoort met een bezoekfrequentie van 4,9 eveneens het hoogst op frequentie. Dit maakt Coffeelovers de partij met de meest loyale klanten.
Acht koffie- en lunchketens scoren lager dan gemiddeld op zowel frequentie van bezoek als intentie om terug te keren. Bezoekers van deze ketens komen er minder frequent en een laag percentage is van plan deze koffiezaken en lunchrooms weer te bezoeken. Met een intentie om terug te keren van slechts 51% scoort Dunkin’ het laagst op intentie van alle ketens in Nederland. Vanwege de lage intentie valt Dunkin’ buiten de loyaliteitsmatrix. D.E Café (75%) en Délifrance (77%) scoren eveneens laag op terugkeerintentie.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Het bedrijf ondersteunt organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.