KHN lanceert de Horecakieswijzer

KHN lanceert de Horecakieswijzer

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen verkiezingen lanceert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de Horecakieswijzer. Met behulp van de Horecakieswijzer kunnen horecaondernemers in één overzicht zien hoe de verschillende politieke partijen in hun verkiezingsprogramma rekening houden met de speerpunten van de horeca, zodat zij in maart weloverwogen hun stem kunnen uitbrengen.

Verkiezingsprogramma’s 2021

Naast een overzicht voor de horecaondernemers te bieden, wil KHN met de horecakieswijzer de partijen bewustmaken van de consequenties die hun voorstellen in de programma’s hebben voor de horecasector.

KHN heeft de verkiezingsprogramma’s 2021 van de politieke partijen die sinds 2017 in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn, tegen het licht gehouden om te kijken of en hoe er rekening wordt gehouden met de belangen van horecaondernemers.

belangen horecaondernemers horecakieswijzer

Belangen horecaondernemers

Aangezien de verkiezingsprogramma’s een grote rol spelen in de campagne en bij de coalitiebesprekingen na de verkiezingen, zijn deze voor KHN erg belangrijk:

  • Wat kunnen we de komende vier jaar verwachten van de partijen op relevante horeca-onderwerpen?
  • Op welke thema’s kunnen we elkaar vinden?
  • En op welke voorstellen moeten we bedacht zijn?

Uit signalen van onze leden blijkt dat het vertrouwen in de politiek het afgelopen jaar is gedaald door de aanpak van de coronacrisis. We begrijpen dit en juist daarom komen we met de Horecakieswijzer. Hierin kijken we zeker naar corona en herstel van onze prachtige branche, maar vooral ook naar het algemene beleid van de verschillende partijen voor de komende vier jaar.

De Horecakieswijzer

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De meeste kiezers, ook horecaondernemers, lezen de uitgebreide verkiezingsprogramma’s niet. Om de informatie toch over te brengen en ondernemers te helpen om weloverwogen hun stem uit te brengen, hebben wij alle standpunten geanalyseerd. Met de Horecakieswijzer delen we de belangrijkste punten voor de horeca met onze leden. Zo kunnen zij goed beslagen ten ijs komen op 17 maart.”

‘Weinig aandacht voor toerisme is een gemiste kans’

De Horecakieswijzer beschrijft zeven thema’s die impact hebben op ondernemen in de horeca: ondernemerschap, arbeidsmarkt, onderwijs, toerisme, eerlijk speelveld, klimaat en gezondheid. Hiermee kunnen horecaondernemers beoordelen welke voorstellen een impact hebben op hun bedrijfsvoering. Opvallend is bijvoorbeeld dat met uitzondering van het CDA, geen van de geanalyseerde politieke partijen in hun programma’s concrete punten hebben opgenomen over het bevorderen van toeristisch-recreatief ondernemen; een gemiste kans!

Toerisme enorm belangrijk voor horeca

Robèr Willemsen: "Toerisme is enorm belangrijk voor onze branche. Daarom pleiten wij voor meer coördinatie door de overheid op dit dossier, bij voorkeur vanuit een ministerie van Toerisme en Gastvrijheid. Dan kan een nieuwe regering goed aan de slag gaan met een landelijke agenda toerisme en het uitdragen van de economische en maatschappelijke meerwaarde van toerisme voor Nederland.”

Zo werkt de kieswijzer

Artikel delen