KHN steunt campagne om hoge BTW-tarief tegen te gaan

Campagne geen hogere BTW - KHN

KHN steunt campagne om hoge BTW-tarief tegen te gaan

Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. Uiteenlopende organisaties, waaronder Koninklijke Horeca Nederland, maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring alle Nederlanders gaat raken. 

De verhoging raakt iedereen

De voorgenomen verhoging van het btw-tarief gaat onvermijdelijk leiden tot hogere prijzen, wat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, media, boeken, cultuur en horeca voor het publiek onder druk zet. Het raakt iedereen in Nederland in het dagelijks leven en op meerdere vlakken.

Het is een extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander. Van het toejuichen van je favoriete voetbalteam, het boek dat je wilt lezen, een bezoek aan je lievelingsmuseum of aan live muziek, luisteren naar de fanfare in de buurt, een hotelovernachting in eigen land, een uurtje sporten bij de sportschool in de wijk, tot de krant die je op de hoogte houdt over wereldgebeurtenissen.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding

Campagne geen hogere BTW - KHN

Gezamenlijke actie

Op maandag 3 juni verschijnt namens deze brede coalitie in elk landelijk en regionaal dagblad een paginagrote krantenadvertentie met de boodschap: #geenhogerebtw! Je belast er heel Nederland mee. De advertentie staat in de Telegraaf, Algemeen Dagblad (inclusief regio), NRC, FD, Volkskrant, Trouw, Parool.

Alle partijen roepen hun achterban, leden en het brede publiek op om de actie massaal via sociale media te delen. Meedoen kan ook door bijvoorbeeld één van de deelnemende kranten te kopen, de paginagrote advertentie uit te knippen en deze op te hangen. Het publiek kan een selfie nemen met de krantenadvertentie onder de hashtag #geenhogerebtw en ook deze via sociale media delen.

Deelnemende partijen van de campagne zijn:

  • NOC*NSF
  • KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond 
  • Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie
  • KHN, Koninklijke Horeca Nederland
  • Kunsten ’92
  • De Creatieve Coalitie
  • Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.
  • Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI
  • CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
  • Erfgoedplatform
  • Kunstenbond
  • NDP Nieuwsmedia
  • POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders
  • Goede Doelen Nederland
  • VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten
  • VVEM, Vereniging van Evenementenmakers
  • De Federatie Auteursrechtbelangen
  • De Akademie van Kunsten
  • De Zaak Nu
  • Vereniging Rembrandt
  • ENCORE
  • Platform ACCT
  • Koornetwerk Nederland
  • De Popcoalitie
  • NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten
  • De Alliantie van Evenementenbouwers
  • BAM popauteurs
  • NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters
  • Mediafederatie
  • Koninklijke Boekverkopersbond
  • Vereniging Rembrandt
  • VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen
Artikel delen