Robèr Willemsen treedt op 7 maart af als voorzitter van KHN. We spreken hem onder andere daarover, zijn groeiplannen en zijn visie op prijsverhogingen: "Op dit moment heb ik acht horecazaken, maar dit aantal gaat binnen een paar jaar fors groeien." Benieuwd? Bekijk de video óf lees het complete interview hieronder.
Foto: Pim Ras
Tekst en video: Iris Kranenburg
“Ik ben als ik straks stop zeven jaar voorzitter geweest, waarvan de laatste 3,5 jaar een behoorlijke rollercoaster was. Het is niet te vatten in een normaal voorzitterschap. Het is zeven dagen in de week geleefd worden en daarnaast ben ik ook een publiek figuur geworden. Iedereen mag wat vinden van je en in Nederland vindt men dat ook, dus dat brengt een bepaalde druk met zich mee. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn gezin en voor de mensen in mijn bedrijven. Al met al ervoer ik het als een fantastische tijd die ontzettend veel energie kostte, maar minimaal net zoveel energie opleverde. Ik heb veel geleerd en mooie mensen leren kennen.”
"Op dit moment heb ik acht horecabedrijven. Dat aantal wil ik fors laten groeien de komende jaren. Het concept moet passen bij onze mensen, zoals de chef en de bedrijfsleider en andere participanten. Pas als die match er is, klopt een concept. Het gaat me niet om groeien om het groeien."
“Prijzen zijn een gevaarlijk onderwerp in de horeca. Ik vind dat ondernemers meer moeten durven doorberekenen. Ze moeten gezond blijven als onderneming. Ik vind als je heel hard werkt dat je daar ook passend ondernemersloon uit moet kunnen halen en moet kunnen blijven investeren in je bedrijf en je mensen. Als daar forse prijsverhogingen voor nodig zijn dan moet je die ook doorvoeren. Ga met je leveranciers en toeleveranciers in gesprek dat ze de kerk in het midden houden, want je ziet nu verhogingen die moreel verwerpelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de brouwerijprijzen en de huurverhogingen van het afgelopen jaar. Dat moeten we met z’n allen niet accepteren.”
"We moeten ons realiseren dat die gaten er zijn: die hebben alle branches. De komende jaren gaan we dat probleem niet oplossen. Innoveer dus waar het kan aan de voor- en achterkant. Maak de keuken efficiënter en werk met QR-codes, want we gaan de komende jaren structureel mensen tekort komen."
"Daarnaast moeten we mensen boeien voor het horecavak en hen mee laten denken in de organisatie. Daarbij is het belangrijk dat we hen toekomstperspectief bieden en opleiden, zodat ze langer in het horecavak blijven werken. Dat is veel breder dan simpelweg extra salaris betalen."
"Je denkt al snel aan geld, vakantiedagen en een bonus. Dat is allemaal best belangrijk, máár het is niet het allerbelangrijkste. Houd ook rekening met het feit dat je werknemers een sociaal leven hebben. Bied ze een vierdaagse werkweek en een weekenddag vrij. Hierdoor kunnen zij zelf ook naar feestjes en met vrienden leuke dingen ondernemen. Laat daarnaast je werknemers meedenken met de organisatie en wees transparant naar ze. Dit zijn allemaal arbeidsvoorwaarden die er bij deze generatie zijn bijgekomen als secundaire arbeidsvoorwaarden.”