Kleine kinderen en horeca zijn niet altijd een succesvolle combi. Met aparte zones en een paar kidsproof faciliteiten houd je alle gasten te vriend. “Drukke kinderen dirigeren we na hun pannenkoekje naar de speelhoek.”
Tekst: Janneke Vermeulen
Foto: Playhood in Amsterdam
Jengelende baby’s, rondslingerend speelgoed, mayonaise tegen de muur en ouders die zonder gêne de poepluier van hun kind verschonen op tafel. Kinderen en de horeca gaan niet altijd goed samen. Ondernemer Jac Uytdewilligen van restaurant Mossels & Meer in het Zeeuwse Oostkappelle was de overlast van de kleine gasten zo beu, dat hij en zijn vrouw Mariska besloten om baby’s en peuters na half zes de toegang tot hun zaak te weigeren.
“Vooral de discussies met ouders vielen ons zwaar. Dat kinderen niet braaf op een stoel blijven zitten, is begrijpelijk. Maar ouders grijpen steeds minder in en zijn snel op hun tenen getrapt als je ze erop aanspreekt.” Een veelvoorkomende reactie, vertelt consumentenpsycholoog Tom van Bommel. “Kinderen zijn heilig voor ouders. Ze voelen zich vaak persoonlijk aangevallen als ze commentaar krijgen op het gedrag van hun kroost.”