De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants worden vooral gekozen vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
Foto: de Pizzabakkers
De locatie van een restaurantketen speelt de belangrijkste rol in het keuzeproces van consumenten. Bijna vier op de tien bezoekers (38%) noemen locatie als belangrijke factor. Daarmee is het de meestgenoemde reden. Andere veelgenoemde redenen zijn het aanbod (33%), de kwaliteit (30%), de prijs (28%) en het gemak (26%).
Opvallend is dat de ‘prijs’ (65%) de meestgenoemde keuzereden is voor klanten van Heinde, terwijl zij gemiddeld het meest uitgeven bij deze keten (€138). Ook bij Montimar noemen opvallend veel bezoekers de ‘prijs’ als keuzereden (87%). De ‘locatie’ is bij Moeke de meestgenoemde motivator (81%). Voor Italiaanse restaurants is ‘gemak’ een belangrijke keuzereden. Zo geeft bij Vapiano 62% dit als reden op, bij Happy Italy 50% en bij de Pizzabakkers 45%.
Wat opvalt, is dat weinig Nederlanders voor een ‘aanbieding’ (7%) naar een restaurant gaan. Dit is dus geen belangrijke motivator voor restaurantbezoekers. Mogelijk komt dit doordat veel restaurants weinig aandacht besteden aan aanbiedingen.