Locatie belangrijkste factor bij keuze voor restaurantketen

Pizza's van de Pizzabakkers
Tags: ketens

Locatie belangrijkste factor bij keuze voor restaurantketen

De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants worden vooral gekozen vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.

Foto: de Pizzabakkers

Locatie is het belangrijkst

De locatie van een restaurantketen speelt de belangrijkste rol in het keuzeproces van consumenten. Bijna vier op de tien bezoekers (38%) noemen locatie als belangrijke factor. Daarmee is het de meestgenoemde reden. Andere veelgenoemde redenen zijn het aanbod (33%), de kwaliteit (30%), de prijs (28%) en het gemak (26%).

Keuzeredenen_restaurantketens

Uitschieters bij keuzeredenen

Opvallend is dat de ‘prijs’ (65%) de meestgenoemde keuzereden is voor klanten van Heinde, terwijl zij gemiddeld het meest uitgeven bij deze keten (€138). Ook bij Montimar noemen opvallend veel bezoekers de ‘prijs’ als keuzereden (87%). De ‘locatie’ is bij Moeke de meestgenoemde motivator (81%). Voor Italiaanse restaurants is ‘gemak’ een belangrijke keuzereden. Zo geeft bij Vapiano 62% dit als reden op, bij Happy Italy 50% en bij de Pizzabakkers 45%.

Aanbiedingen zijn onbelangrijk

Wat opvalt, is dat weinig Nederlanders voor een ‘aanbieding’ (7%) naar een restaurant gaan. Dit is dus geen belangrijke motivator voor restaurantbezoekers. Mogelijk komt dit doordat veel restaurants weinig aandacht besteden aan aanbiedingen.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Ze ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
Artikel delen