promotioneel
Hoe ga jij om met online recensies? Zijn jouw socials up to date? En hoe kan jouw personeel het beste upsellen aan tafel? Met haar hands-on mentaliteit en een berg aan kennis en ervaring ontzorgt én helpt Maggy Stroes, van het gelijknamige bedrijf, horecaondernemers op allerlei vlakken.
Foto's: Carola Doornbos
Een leuke menukaart en een mooi ingerichte zaak zijn vandaag de dag niet meer genoeg voor een succesvolle horeca-business. Online vindbaar zijn, je social mediakanalen op orde hebben en opgeleid personeel in dienst hebben zijn bijvoorbeeld steeds belangrijker geworden.
“De lat ligt hoog. Veel ondernemers lukt het niet meer om alle ballen in de lucht te houden. Begrijpelijk, maar online vindbaarheid is cruciaal voor het trekken van nieuwe gasten. Ik kom nog steeds zaken zonder website tegen. De socials zijn vaak helemaal een ondergeschoven kindje. Terwijl 60% van alle reserveringen tegenwoordig voortkomen uit social mediaposts”, zegt Maggy Stroes.
Als ‘horecaverwonderaar’ hielp ze met haar bedrijf al menig ondernemer op verschillende vlakken uit de brand. Zo beheert ze van meerdere restaurants de social mediakanalen, waarop ze mooie en relevante content plaatst. Ook geeft ze personeelstrainingen. Stroes: “Geen overbodige luxe in deze tijd van personeelstekort. Ik leer hun vooral de fijne kneepjes van hospitality, zoals etiquette en upselling.”
Lees verder onder de foto.
Stroes komt uit een echt horecafamilie, haar opa had al een eigen Frietvoorbakkerij (Stroes frites). Na de opleidingen hotel- en eventmanagement, directiescretariaat, en officemanagement, werkte ze een tijd bij horecagroothandel Bidfood. Daar was ze verantwoordelijk voor het inspiratiecentrum. “Al die studies en werkervaring heeft me een enorme schat aan kennis, ervaring en een groot netwerk opgeleverd, waar ik én mijn klanten veel profijt van hebben,” aldus Stroes.
Haar klantenkring loopt uiteen van restaurateurs met één bistro, tot de Horecava, waarvoor ze operationeel verantwoordelijk is; van het tapijt in de hallen tot de invulling van het pop-uprestaurant.” Die hands-on mentaliteit helpt Stroes ook weer bij andere klanten. “Zo heb ik laatst een foodtruck voor een klant uitgedacht en opgeleverd en hem geholpen bij de marketing, want hoe zet je jezelf op de kaart op bijvoorbeeld een foodtruckfestival?”
Waar ziet Stroes het nog vaak misgaan? “De manier waarop ondernemers reageren – of niet reageren – op slechte online recensies. Negatieve reviews - soms onterecht - zijn steeds meer de realiteit. Maar je reactie bepaalt mede de schade. Ik geef ondernemers tips over hoe ermee om te gaan en, beter nog; hoe ontevreden gasten te voorkomen. En een misvatting die ik vaak bespeur bij ondernemers is dat ze vinden dat het goed gaat, ook al valt er nog veel te verbeteren. Zoals mijn opa en vader altijd zeggen: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.”