Marcel Westerveld van restaurant Hofman: ‘We zijn een begrip in Utrecht’
Hofman is sinds 1994 een begrip in Utrecht. Het restaurant met terras is gevestigd aan het Janskerkhof en is het hele jaar door van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat geopend. Centraal staat het jaarrond terras, waar plek is voor 275 gasten. Entree Magazine sprak met horecaondernemer Marcel Westerveld: "Gasten voelen de strandvibe op ons terras."
Foto's: Upperbloom
Restaurant en bar Hofman heeft twee terrassen: een pleinterras en een gevelterras. In de zomerperiode is er buiten plek voor zo’n 275 gasten, waarvan 100 op het gevelterras en 175 op het plein. "In de winter schalen we iets af", vertelt Westerveld. "We halen dan de loungebanken en picknicktafels op het plein weg. Die staan namelijk niet onder de parasols. Binnen hebben we maar 100 zitplekken. We zijn dus echt een buitenzaak!"
Verwarmd terras
Gasten weten ons te vinden, zegt Westerveld. "We zitten midden in het centrum van Utrecht en hebben van ‘s ochtends tot ’s avonds laat zon op ons terras.” Het terras is het hele jaar geopend, ook in de winter. Om dat te kunnen realiseren is er onlangs geïnvesteerd in nieuwe parasols met heaters van Xterior en banken met warmtekussens van Big Pillows en Sit & Heat. Om de wind en de kou nog meer tegen te gaan, zijn er ook windschermen, plantenbakken en dekentjes.
“Ons terras ziet er gezellig uit. We maken gebruik van veel kleur, bijvoorbeeld in de kussens en planten(bakken) van Upperbloom. Daarnaast maken we gebruik van diverse soorten tafels en banken met verschillende zithoogtes en dieptes. Gasten voelen hierdoor de strandvibe op ons terras.”
Winterse uitdagingen
“Ons gevelterras is het hele jaar geopend, op Nieuwjaarsdag en Eerste Kerstdag na, en het is altijd druk. Het pleinterras is meer afhankelijk van het weer. We doen er alles aan om het ook op het plein warm en droog te houden, maar als het te koud en regenachtig is, heeft het geen zin om dit terras open te houden. Bovendien heb je ergens een onderhoudsmoment nodig. De maanden januari en februari kunnen we dan mooi gebruiken voor bijvoorbeeld het schoonmaken van de parasols.”
Entertainment
Entertainment speelt een grote rol bij Hofman. Zo is er elke woensdagavond een comedyshow, worden de gasten op donderdagavond vermaakt met livemuziek en treedt er elke zondagmiddag een jazzband op. Is het mooi weer? Dan spelen de muzikanten akoestisch op het terras. Zij lopen over het terras of staan op een vaste plek. “Muziek trekt mensen naar je terras. Als we op zondagmiddag jazzmuziek op het terras hebben en het is lekker weer, dan zit het altijd vol.”
*De tekst gaat onder de foto verder.
Tap take-overs en cocktailavonden
Regelmatig wordt de tap van Hofman overgenomen door een brouwerij uit de regio. "VandeStreek en Brouwerij Eleven zijn twee brouwerijen uit Utrecht die bij ons op de tap komen. We schenken vier dagen lang vijf van hun bieren. Gasten krijgen een stempelkaart en kunnen die bieren proeven. Hebben ze er vier geproefd? Dan krijgen ze de laatste van het huis."
*De tekst gaat onder de foto's verder.
^ Foto's door Paulus van Dorsten
Naast zulke bierevenementen wordt er ook aandacht geschonken aan cocktails. “Op vrijdag hebben we Spritz Friday, dat doen we al jaren. Voor een klein (6 euro) bedrag kan je dan verschillende Spritzers proberen. Het is echt bizar hoeveel mensen dan een Spritz drinken. Op een goede vrijdag verkopen we 500 Spritz-cocktails. Het is wel een drankje dat weersafhankelijk is. Zeker Aperol is populair en die populariteit blijft groeien."
Op donderdag hebben we Mules Thursday. Dat loopt ook heel goed. Ook onze huisgemaakte sangria valt goed in de smaak. Onze gasten vinden het leuk om dat op het terras te bestellen."
*De tekst gaat onder de foto verder.
Zomer- en wintermenu
“In de zomer hebben we meer gasten dan in de winter. Het is dan zo druk dat we onze kaart moeten aanpassen", legt Westerveld uit. "In de zomer werken we met vaste gerechten. Wisselende gerechten hebben we alleen in de winter.” Bij Hofman staat kwaliteit voorop. Bijna alles wordt huisgemaakt. “We hebben liever een iets kleinere kaart, waar alles huisgemaakt is, dan een grote kaart waar alles kant-en-klaar binnenkomt.”
Bovendien moeten alle dranken binnen vijf minuten geserveerd kunnen worden en alle gerechten binnen twintig minuten. “Dat is een voorwaarde om ze op de kaart te zetten”, aldus Westerveld. Er zijn altijd voldoende medewerkers aanwezig op de werkvloer en zij worden ondersteund door QR-codes. “Op een drukke zaterdag staan we met zo’n twintig man aan personeel, inclusief bediening en keuken.”
^ Foto's door Upperbloom (links) en Paulus van Dorsten (rechts)
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen