promotioneel
Nanne Dries en Martijn Zaal van Záálig Eten & Drinken in Schiedam dragen de horeca een warm hart toe. In dertien jaar tijd groeide hun kleine restaurant op de hoek van de Grote Markt uit tot een all day-zaak met zaalverhuur en een boetiekhotel-in-wording. Ook vond Nanne Dries nog tijd om zich als bestuurslid van Koninklijke Horeca Nederland Schiedam in te zetten voor de belangen van de lokale horeca.
In een fraai oud hoekpand in het centrum van Schiedam zit Záálig Eten & Drinken, de all day-zaak van ondernemerspaar Nanne Dries en Martijn Zaal. Het 'hoekje' is dagelijks open voor ontbijt, lunch, diner en borrel. Al ruim tien jaar staan er wereldkeukengerechten op de kaart. Dries: “We willen onze gasten verrassen met smaakcombinaties die ze niet kennen, hun nieuwsgierigheid prikkelen, want dat verbindt, merken we. Ons team is zelf ook een wereldse mix met uiteenlopende culturele achtergronden. Dat inspireert; elke week staat er wel een nieuw gerecht op de kaart.” Toch blijft er ook ruimte voor klassieke smaken, voegt ze toe. "Natuurlijk serveren we ook een uitsmijter en kroketten op brood. We zitten wel in Schiedam", lacht ze.
Vijf jaar geleden kocht het ondernemerspaar ook de twee naastgelegen panden. Na een grondige verbouwing creëerden ze daar het Záálig Zaaltje. Het wereldse thema voerden ze door in een heel kleurrijk interieur. “Deze ruimte (circa tachtig personen) is geschikt voor privé-gezelschappen. Gasten huren dit voor een feest, bruiloft of bijvoorbeeld een zakelijk ontbijt.” De verdieping erboven wordt een boetiekhotel met vijf kamers. Nanne Dries: “De plannen liggen klaar, het wachten is op de aannemer.”
Met een team van ongeveer twintig medewerkers houdt Dries de zaak draaiende. In het hoogseizoen groeit dit aantal door de drukte op het terras dat circa tachtig zitplaatsen telt. “Het teamgevoel is sterk en sinds we het 'zaaltje' erbij hebben, is er meer continuïteit. Dat is echt fijn, want niets is zoveel werk als je personeelsbestand up-to-date houden.” Alleen daarvoor al maakt ze graag gebruik van de praktische tools die brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland biedt.
“Als lid van Koninklijke Horeca Nederland heb je toegang tot een gedegen (online) kennisbank, advies en de regiomanagers. Online vind ik alles wat ik nodig heb: van voorbeeldcontracten en -ontslagbrieven tot loontabellen. Concreet, horecagericht en altijd actueel. Echt top en een van de redenen om je aan te sluiten bij deze brancheorganisatie.”
In Schiedam is KHN-regiomanager Renata Beijen contactpersoon voor de horeca. Dries heeft als bestuurslid en penningmeester van KHN Schiedam regelmatig contact met Beijen. “Het is heel fijn samenwerken. Renata is toegankelijk, goed bereikbaar, luistert en komt met goede adviezen. Of het nu gaat om terrasvergunningen voor starters, personeelsbeleid, evenementen, je kunt altijd bij haar terecht.”
Tijdens meetings met de gemeente is de KHN-regiomanager volgens Dries een onmisbare schakel. “De regio Rotterdam is groot, maar Renata weet van alle Schiedamse buurgemeentes wat er speelt. Ze stelt in meetings dan ook de juiste vragen over bijvoorbeeld het verschil in subsidieverleningen, en weet altijd wel een zaadje te planten wat later kan worden geoogst. KHN probeert hier echt bij te dragen aan een goed ondernemersklimaat voor alle horeca.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Zelf zit Nanne Dries als bestuurslid ‘dicht bij het vuur’ en is ze van alle ontwikkelingen die de horeca in Schiedam aangaan snel op de hoogte. “Maar wat ik heel fijn vind, is dat KHN regiomanager Renata Beijen mij regelmatig informeert over nieuwe cursussen of trainingen van KHN met onderwerpen die mij zouden kunnen aanspreken. Zo blijf ik goed op de hoogte. Zowel ikzelf als onze medewerkers volgen regelmatig cursussen en trainingen van KHN, zowel online als op locatie, zoals de training ‘Omgaan met ongewenst gedrag en agressie’. Echt heel waardevol!”