Nieuwe coronamaatregelen: de horeca reageert

Nieuwe coronamaatregelen: de horeca reageert

Hoe kijken ondernemers en kenners naar de nieuwe regels die de overheid gisteren aankondigde? KHN is furieus, maar ondernemer Ahmed Baglari is blij dat hij in elk geval nog kan draaien. We spreken met vijf ondernemers en kenners. 

Tekst: Carolien Dircken

Hotelier Jan Stuurman: "Laatste beetje lucht eruit"

Nieuwe coronamaatregelen reactie Jan StuurmanJan Stuurman, van Hotel V in Amsterdam, ziet het somber in. “De vooruitzichten voor hotels in Amsterdam waren al pikzwart, maar met deze nieuwe coronamaatregelen wordt ook het laatste beetje lucht eruit geknepen”, zegt hij. “De restaurants konden nog enigszins iets goedmaken nu, maar ook dat kleine lichtpuntje wordt weggenomen door de nieuwe regels. We gaan maar weer puzzelen en creatief schuiven met lunch en diner. Ik had eigenlijk verwacht dat er een mondkapjesplicht zou komen in Amsterdam en dat er niets aan de tijden of het maximaal aantal gasten gedaan zou worden. Maar helaas. Nu is het dringende advies in Amsterdam om alsnog mondkapjes te dragen. Ik ben er geen fan van, maar als de gasten het fijn vinden en de collega’s zich veiliger voelen, dan denk ik zeker dat we het gaan invoeren.”

Jos Klerx, Rabobank: "Dreun voor de horeca"

Nieuwe coronamaatregelen reactie jos klerxOok Jos Klerx, horecaspecialist bij Rabobank noemt de nieuwe maatregelen “dramatisch”. “Een enorme dreun voor de horeca”, zegt hij. “We gaan weer terug naar de situatie zoals die was in juni. Dat betekent dat ondernemers geen rendabele omzet kunnen draaien, nét nu het beter ging en de horeca liet zien enorm veerkrachtig te zijn. Zelfs als deze maatregelen maar drie weken gaan gelden, is het een drama. Het is lastig te voorspellen, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige ondernemers de laatste zet is om onderuit te gaan, dat het perspectief weg is. Snel de kosten ‘downsizen’ en kijken hoe ze kunnen besparen, dat is het enige dat ondernemers nu, opnieuw, kunnen doen.”

Ondernemer Ahmed Baglari: "Blij dat we draaien"

Nieuwe coronamaatregelen reactie Ahmed BaglariAhmed Baglari van By Ami in Rotterdam blijft, ondanks alles, positief. “Dit keer zag ik de maatregelen aankomen en ik bekijk ik het nuchter: ik ben hartstikke blij dát we mogen blijven draaien. Gisteren heb ik direct onderzocht hoe we dat weer zo efficiënt mogelijk kunnen doen. Ik kan binnen 30 gasten ontvangen, dus heb gepuzzeld met reserveringen. Door tafels maximaal 2 uur bezet te houden, de lunch langer door te laten lopen én alleen op hele en halve uren nieuwe gasten te laten komen, hoop ik continu die 30 gasten in mijn zaak te hebben. Ik verwacht ook niet dat gasten massaal gaan annuleren: er is verder weinig te beleven nu, dus mensen blijven de horeca zeker opzoeken. Natuurlijk is het voor de omzet niet fijn, maar we kunnen opnieuw gebruik maken van regelingen als NOW. Ik probeer er op een positieve manier naar te blijven kijken.”

Hospitaltydeskundige Wouter Verkerk: "Uitdaging van jewelste"

Nieuwe coronamaatregelen reactie wouter verkerkVolgens Wouter Verkerk, hospitalitydeskundige, is dat ook het beste dat ondernemers kunnen doen. In zijn column van 28 september noemt hij de nieuwe coronamaatregelen een ‘lockdown light’ en heeft hij het over een “21 Dagen Challenge”. “Met z’n allen proberen om in 3 weken het virus weer onder controle te krijgen. Een uitdaging van jewelste”, stelt hij. “Positief blijven, uit blijven gaan van mogelijkheden en samen met de gasten die je wel mag ontvangen de maatregelen uiterst serieus nemen”, is zijn devies. En dus geen energie steken in negatieve emoties of complotdenken, maar schouders eronder zetten. “Ik vind het net als iedereen verschrikkelijk voor iedereen die wordt getroffen, maar ik denk dat er geen alternatief is. De maatregelen zijn niet tégen de horeca maar ter belemmering van het virus, dat moeten we niet vergeten. Ik zou daarom tegen de brancheorganisatie zeggen: maak je sterk voor steunmaatregelen, denk mee met je leden over de mogelijkheden die er wel zijn en schaar je in deze crisis achter het beleid.”
 

KHN: "Onbegrip wordt boosheid"

Nieuwe coronamaatregelen reactie khnBranchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) reageerde direct furieus op de nieuwe coronamaatregelen. “De horecabranche wil zeker meewerken aan het terugdringen van het coronavirus, maar onbegrip heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid”, luidt de officiële reactie. “Horecaondernemers hebben er sinds het begin van de crisis alles aan gedaan om een prettige en veilige uitgaansomgeving te creëren. En met resultaat: het aandeel van de besmettingen dat tot de horeca te herleiden is bedraagt slechts 5,6 procent. De nieuwe maatregelen ziet KHN dan ook als afleiding van een falend overheidsbeleid, waarbij het kabinet de testcapaciteit en het bron- en contactonderzoek niet op orde krijgt. Om de horecabranche te kunnen laten overleven, is het noodzakelijk dat de financiële steunpakketten niet worden afgeschaald maar worden versterkt en aangevuld. KHN wil daarom zo snel mogelijk met het kabinet in gesprek over verbeterde steunpakketten en extra steunmaatregelen.”

Ondernemer Remco Abel: "Nieuwe coronamaatregelen zijn lastig te rijmen"

Remco Abel van Abel in Poortugaal sluit zich aan bij die reactie. Hij mist vooral goede uitleg bij de maatregelen. “Natuurlijk willen we dit virus eronder krijgen, dus dat er maatregelen moeten komen, begrijp ik”, zegt hij. “Maar maximaal 30 gasten in een zaak, dat gaat me te ver, zeker omdat uit onderzoek blijkt dat er relatief weinig besmettingen in de horeca plaatsvinden. Voor een grote zaak als die van ons is dat lastig te rijmen: we kunnen véél meer gasten kwijt dan die 30 binnen en die 40 op het terras. Waar zijn die getallen op gebaseerd? En waarom geldt voor elke zaak hetzelfde aantal? Die uitleg mis ik. Gelukkig hebben wij goed overleg met de gemeente, de lokale overheid steunt ons enorm. Zo kunnen we bijvoorbeeld kijken of we bij ABEL per ruimte 30 gasten kunnen ontvangen. Dat moet lukken, als we ons gezond verstand gebruiken. Verder wordt het opnieuw roeien met de riemen die we hebben. Als ondernemer zoek je toch altijd weer naar creatieve oplossingen.”

Artikel delen