Social Deal, Groupon, Diningcity... Deze kortingacties zijn leuk voor de gasten, maar hoe aantrekkelijk zijn dit soort promoties en aanbiedingen voor horecaondernemers? Want het is natuurlijk aan iedere horecaondernemer of hij wel of niet meedoet. Horeca-ondernemer Robèr Willemsen geeft tips om (nieuwe) gasten te verleiden.
Meedoen met een kortingsactie of promotie kan veel en vaak ook nieuwe gasten opleveren. Reken je niet meteen rijk, maar denk goed na over wat de actie je gaat opleveren. Willemsen adviseert om jezelf de vraag te stellen of je de korting wel kan bieden. Bestaat de mogelijkheid om extra omzet te maken met aanvullende drankverkoop? Is de gegenereerde omzet voldoende om lopende kosten te bekostigen? Om mee te doen aan een kortingsactie, betaal je vaak een commissie: die ligt meestal tussen de 2 euro per reservering tot 50 procent van een couponbedrag.
Willemsen: "Het advies is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat je buurman meedoet en je bang bent dat de tafels leeg blijven. Je hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die je jezelf moet stellen, is of ze ook terugkomen. En als je meedoet, denk dan goed na of je vanwege de kosten met andere producten gaat werken. Dan lever je namelijk ook in op beleving en leren je nieuwe gasten je niet op je best kennen. En reserveer niet té veel tafels voor de actie: daarmee word je afhankelijkheid van kortingsacties alleen maar vergroot."
Een horecaondernemer biedt een driegangenmenu aan voor 40 euro per persoon. Hij ontvangt een reservering voor een kortingsactie waarbij het tweede menu gratis is.
Let op: bovenstaand voorbeeld is exclusief de personeelskosten en vaste lasten (huur of hypotheek pand, elektriciteit, etc.).
Beloon gasten die al eens eerder kwamen met een speciale actie. Zorg voor korting op een volgende reservering of geef ze het eerste glas wijn, bier of fris van de zaak.
Als je besluit om een kortingsactie of een promotie te doen, is het advies om goed na te denken over de timing. Als de helft van de gasten op een avond komt waarop je altijd al vol zit, dan loop je eerder omzet mis dan dat het iets oplevert. Die avond moet je namelijk gasten weigeren die het volle bedrag hadden willen betalen. Zijn er echter een aantal rustige dagen doordeweeks? Dan kan een promotie op die dagen wellicht voor meer gasten zorgen. Loopt het normaal gesproken pas na 19.00 uur storm? Zet de promotie in als early bird tussen 17.00 en 18.00 uur, en beloon vroege gasten met voordeel.