Inspelen op veranderingen, zoals de toename van digitalisering en e-commerce? Hier lees je hoe!
Omdat de hospitality-branche de opmars van digitalisering en e-commerce blijft voelen, hebben hotels en restaurants zich snel aan moeten passen aan deze nieuwe realiteit. Succesvolle horecabedrijven maken gebruik van vier recente trends om de klant- of gastbeleving te verbeteren: onderdompeling in een andere wereld (immersion), het creëren van een gemeenschap (community), het customizen van producten en diensten (customization) en de focus op gemak (convenience). Dat signaleert Mood Media op basis van research van experts in honderd landen.
In het trendbook van Mood Media valt te lezen hoe de klantbeleving in de hospitality sector verandert. Platforms als Airbnb en diverse vergelijkingssites hebben het hotelwezen onder druk gezet. Tegelijkertijd brengen geavanceerde technologieën hotels naar een nieuw tijdperk. Hier 4 tips om de klantbeleving naar een hoger plan te tillen.
Onderdompeling is een natuurlijke trend voor hotels. Denk aan reisconcepten als een retraite om aan jezelf te werken of een meerdaagse culinaire totaalervaring. Andere voorbeelden zijn hotels die zó opgaan in de natuur dat ze zelfs geen daken of muren hebben, zoals het Null Stern Hotel in Zwitserland. Of het mogelijk maken dat gasten hun kamer al in virtual reality ontdekken vóór ze op reis gaan.
Fysieke beleving is essentieel. Daarom worden hotels een belangrijk onderdeel van de samenleving. Wereldwijd creëren hotels ruimtes voor zowel toeristen als de lokale bevolking, zoals co-working plekken en bibliotheken. In Mexico bieden sommige hostels een arrangement voor IT-ontwikkelaars inclusief een trainingsprogramma van twaalf weken en zakelijke coaching, terwijl in Australië stedelijke gemeenschappen worden ontwikkeld die accommodatie, werkruimte, netwerkplekken, trainingsfaciliteiten, design en entertainment combineren.
Maatwerk is een heel belangrijke trend in hospitality. De gast kan tegenwoordig elk detail uitkiezen: het type matras, lichte of verduisterende gordijnen, het soort kruidenthee, de prijs die je voor de kamer over hebt in plaats van het vaste tarief, of een inrichting op basis van je stemming.
Als er één ding is waar gasten behoefte aan hebben dan is het wel een makkelijker, sneller en eenvoudiger proces bij aankomst in het hotel, als ze gaan winkelen, willen eten of vertrekken. Technologie maakt dat mogelijk. Goede voorbeelden van deze trend zijn: on-demand hotels met snelle online reserveringen, robotconciërges, spraakgestuurde speakers om gebruik te maken van hotelservices en de mogelijkheid te betalen of je deur te openen met je telefoon.