Hoe bereik je de gast digitaal? Zes tips
Een paar posts op Instagram of een restaurantsite met een PDF-menu: het is niet meer genoeg om de gast te bereiken anno 2021. Maar hoe dan wel? Chef Robert Kraamwinkel kiest voor DM-food op Instagram en Stach Food en Domino’s voor een eigen app. Maar er zijn meer opties. Ter inspiratie lichten we zes digitalisering opties uit.
Tekst: Gijsbregt Brouwer
Stoomcursus digitalisering in de horeca
Ondernemers én gasten hebben in de afgelopen anderhalf jaar een stoomcursus ‘digitaal dineren’ doorlopen. Een captive audience wordt dat genoemd: als gevolg van de pandemie konden gasten niet anders dan online bestellen. Nu uit eten en drinken weer kan, is die digitaliseringsslag niet meer terug te draaien; de gast is het gemak gewend en de ondernemer de efficiëntie. Die twee elementen raken elkaar online: op de site, in de app of via bestelen reserveringsplatforms.
WEBSITE IS SALESINSTRUMENT
De eigen site, die elke restaurant heeft, al is het maar om gevonden te worden in Google, is gedurende de coronapandemie vaak al uitgebreid met een nieuws - brief, met updates en blogs over de laatste stand van zaken en met een webshop voor dinerboxen, speciale producten, drankpakketten en merchandise. Voor veel restaurants fungeert de webshop nu ook als online afhaalrestaurant: hier staat het menu, kan de gast bestellen en betalen en aangeven wanneer hij de maaltijd komt afhalen. Nu de gast die weg naar de site heeft gevonden, zal hij deze straks ook steeds vaker gebruiken om te reserveren. De website is dus naast een marketinginstrument ook een salesinstrument.
NICHE PLATFORMS
Platforms – de online marktplaatsen waar vraag en aanbod bij elkaar komen - leveren alle technologie om de ‘deal’ te sluiten en doen aan marketing. Ze werven gasten, die bijvoorbeeld een restaurants zoeken om te reserveren. Voorbeelden zijn: booking.com voor hotels en The Fork (voorheen Iens) voor restaurants. Een opvallende overeenkomst tussen deze platforms (die soms al ruim twintig jaar bestaan) is dat ze de gehele markt bedienen. Een nieuwe generatie platforms – niche platforms – kiest er bewust voor om dit niet te doen. De Amerikaanse platforms Slice en Chowbus bijvoorbeeld, richten zich specifiek op kleine onafhankelijke restaurants. En meer specifiek: Chowbus richt zich op restaurants met Aziatische keukens en Slice op pizzeria’s. In Nederland ben ik dergelijke niche platforms nog niet tegengekomen, al zou je heerlijk.nl kunnen betitelen als een platform dat zich richt op de niche fine dining.
HYBRIDE OPLOSSINGEN
Als ondernemer wil je controle: over data, over de relatie met de gast en over de kosten. De grote platforms (zowel voor bestellen als voor reserveren) bieden dat maar mondjesmaat. Dus is er een nieuwe vorm van software ontstaan in de vorm van technologie: SaaS (Software as a Service). Als ondernemer koop je deze software in om toe te passen op je eigen site. In de VS wordt veel verwacht van deze manier van werken. Daar ging platform Olo recent naar de beurs en werd Tock voor veel geld overgenomen door websitebouwer Squarespace. In Nederland duwt deze commissievrije software ook zijn neus tegen het raam. Met buurtkeukens.nl deed ondernemer Michel Elings ervaring op in de wereld van foodtrucks en nu biedt hij daarmee én met hap.je thuischefs, kleine restaurants en cateraars de mogelijkheid om gemakkelijk en tegen een vast maandelijks bedrag, gerechten aan te bieden aan hun gasten.
ZONDER SPECIALISTISCHE SOFTWARE
De afgelopen maanden zaten vele professionals zonder werk (thuis of op de zaak) en hadden veel thuiswerkers extra tijd. Deze groep food professionals sloeg aan het bakken, koken, fermenteren en brouwen en verkocht hun brood, patisserie, kefir en vruchtensap vooral lokaal. Dat ging zonder speciale software; het lekkers werd digitaal uitgestald op Instagram, de bestelling kwam via de DM van de Insta-app en de betaling verliep via een ‘Tikkie’. Daarom wordt dit wel DM-food genoemd. Sommige van deze ‘pandemie-ondernemers’ werken nu weer in loondienst, andere laten hun bedrijfje groeien en beginnen een eigen (fysieke) zaak en een groep blijft op deze wijze werken.
BESTELPLATFORMS GAAN OOK RESERVEREN
De drie grote bestelplatforms - Thuisbezorgd, Uber Eats en Deliveroo - hebben een bizar jaar achter de rug. Iedereen wilde zaken met ze doen en er waren maanden bij dat ze de vraag nauwelijks aankonden. Nu de restaurants weer open zijn normaliseert dat, is de verwachting. De mate waarin delivery zal afnemen (ten opzichte van 2020) verschilt per onderzoek, maar wat zeker blijft: mensen laten eten bezorgen als ze geen zin hebben om zelf te koken en dat gebeurt steeds vaker. De grote drie kijken echter al verder en bieden naast delivery, steeds meer afhaalopties aan. De volgende stap is dat deze bestel- en bezorgplatforms ook reserveringen gaan aanbieden.
EIGEN APPS
Bij Quick Service Restaurants en gemakswinkels met een groot assortiment ready to eat, winnen de apps terrein. Stach bijvoorbeeld lanceerde een nieuwe app, net als La Place. De app van Domino’s is beroemd – net als de hele digitale aanpak van de pizzagrootmacht. Nieuw is dat de virtuele fastfoodketens die ontstaan vanuit ghost kitchens nu ook de stap maken naar eigen apps. Zo gaan de virtuele merken van Cloud Kitchen op een eigen app gepresenteerd worden en werkt ook Frankrijks grootste ghost kitchen Taster met een eigen app.
Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen