Laura Heerema in Duurzame Jonge 100
Vandaag is bekend geworden dat onderneemster Laura Heerema is opgenomen in de Duurzame Jonge 100. Volgens de jury is zij een van de meest inspirerende jonge koplopers op het gebied van duurzaamheid in Nederland.
Laura Heerema is de oprichtster van foodstart-up GiantLeaps. Ze vertelt: “Ons doel is om in 2020 van meer dan honderd bedrijfsrestaurants de klimaatimpact te laten doormeten en aan te pakken.” Haar start-up realiseerde het eerste klimaatneutrale bedrijfsrestaurant van Nederland. Op dit moment meet Laura Heerema bij bedrijfsrestaurants van vier cateraars de volledige inkoop door op klimaatimpact. Het doel is deze klimaatimpact daarna aan te pakken. Eerder won Heerema het PWC Social Impact Lab 2018 en werd ze opgenomen in de Food 100.
Klimaatneutraal bedrijfsrestaurant
Vorig jaar analyseerde Laura Heerema met haar start-up GiantLeaps de inkoop van het bedrijfsrestaurant van Koppert Cress. De uitkomst van het inkoopbeleid was een klimaatbelasting van 43,4 ton CO2. Dit staat gelijk aan 5¼ rondje om de aarde in een gemiddelde benzineauto. Koppert Cress besloot deze uitstoot volledig te compenseren via Golden Standard CO2-compensatie. Door de samenwerking met Koppert Cress werd het GiantLeaps duidelijk dat het mogelijk is om op productniveau de klimaatimpact te meten. Laura Heerema: “Het realiseren van het eerste klimaatneutrale bedrijfsrestaurant was echt de proof of concept. Deze hebben we doorvertaald naar een minimum viable product. Hiermee is direct een tweede pilot gestart met nog drie nieuwe cateraars. Op meerdere locaties in Nederland kunnen bedrijfsrestaurants nu hun klimaatimpact doormeten en aanpakken. Ons doel is om volgend jaar van meer dan honderd bedrijfsrestaurants de klimaatimpact te laten meten en verbeteren.”
Duurzame Jonge 100
Vandaag is bekend geworden dat onderneemster Laura Heerema is opgenomen in de Duurzame Jonge 100. Volgens de jury is zij een van de meest inspirerende jonge koplopers op het gebied van duurzaamheid in Nederland. Drie jaar geleden werkte Laura Heerema nog als corporate trainee, toen ze vanwege gezondheidsredenen haar voedselpatroon aanpaste. Tijdens onderzoek naar de gezondheidsimpact kwam ze ook in aanraking met de milieu-impact van voedsel. Ze schrok van haar bevindingen en dat er hier nog relatief weinig aandacht voor was. Ze startte GiantLeaps met het doel om de milieu-impact van eten op een cijfermatige manier inzichtelijk te maken en te laten zien hoe de klimaatimpact aan te pakken is. Met haar plannen en de realisatie ervan won Laura Heerema eerder de PWC Social Impact Lab 2018 en werd ze opgenomen in de Food 100. De keuze om Heerema op te nemen in de Duurzame Jonge 100 is gemaakt door tien juryleden uit de ‘duurzaamheidswereld’, met onder anderen Marjan Minnesma (directeur Urgenda), Bas van Abel (oprichter Fairphone), Jessie Kroon (oprichter A new zero) en Geanne van Arkel (mvo-manager Interface).
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen