De komende tijd vertelt David de Vries, founder en Co-Owner van SiteGeny exclusief op EntreeMag.nl over de veranderingen van de huidige marketingmix naar de persoonlijke 5 P’s. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk laat hij zien hoe de huidige marketingmix is veranderd door nieuwe concepten en verdienmodellen. Vandaag de tweede: persoonlijk product.
Tekst: David de Vries
Producten worden persoonlijk. Er is steeds meer vraag naar personalisatie van producten. Artificial intelligence (AI), machine learning en big data spelen hierbij een steeds grotere rol. De consument deelt maar al te graag persoonlijke informatie voor betere aanbevelingen, producten en gemak.
Personaliseren van data
Het wordt voor de ondernemer steeds gemakkelijker op producten op maat te maken et alle technologische ontwikkelingen. Het personaliseren van data gebeurt ook steeds meer voor het maken van websites. Er zijn een aantal organisaties op de markt die door middel van geavanceerde algoritmes en data wat afkomstig is van een bedrijfspagina op Facebook binnen een handomdraai een responsive en gepersonaliseerde website bouwen. Bij SiteGeny kun je vrijblijvend een demo proberen.
Persoonlijke maaltijdboxen – Little Spoon
De Amerikaanse startup Little Spoon maken volledig op het kind afgestemde (verse) maaltijden klaar op basis van informatie over het kind, zoals leeftijd, lengte, gewicht en allergieën. De maaltijden worden ook nog eens thuis bezorgd. Deze trend zullen we in allerlei vormen verder zien ontwikkelen binnen de horecabranche. Steeds meer restaurants en horecagelegenheden zullen persoonlijke producten gaan leveren aan de klant. Daarnaast zal er steeds meer advies op basis van persoonlijke behoefte worden gegeven, bijvoorbeeld bij het aankopen van producten (online én op de winkelvloer).
Persoonlijk producten door blockchain – Albert Heijn
Albert Heijn en Refresco zetten blockchain voor het eerst in bij AH houdbare sinaasappelsap. De gegevens van de verschillende stappen in de productieketen zijn gekoppeld en inzichtelijk gemaakt. Door middel van een QR-code op de verpakking kunnen klanten de hele route volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat die in hun winkelmandje belandt. Hierdoor wordt elke sinaasappel uniek en persoonlijk. Albert Heijn speelt hiermee in op persoonlijke producten.