De komende tijd vertelt David de Vries, founder en Co-Owner van SiteGeny exclusief op EntreeMag.nl over de veranderingen van de huidige marketingmix naar de persoonlijke 5 P’s. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk laat hij zien hoe de huidige marketingmix is veranderd door nieuwe concepten en verdienmodellen. Vandaag: persoonlijke prijs.
Tekst: David de Vries
Iedereen kent de marketingmix wel. Het is een combinatie van tools die een bedrijf inzet om de marketingstrategie te behalen. Door technologische ontwikkelingen, innovaties en een veranderde markt is het traditionele model niet meer actueel. De huidige marketingmix was meer gericht op consumentenproducten. We leven in een digitaal tijdperk waarin de huidige P’s zijn verouderd. In de loop der jaren zijn er nieuwe variabelen aan de originele marketingmix toegevoegd.
Meebewegen
Als we gaan kijken naar variabelen die in de loop der jaren zijn toegevoegd, kunnen we wel concluderen dat de marketingmix een organisch model is, dat mee kan bewegen op de vraag uit het huidige commerciële landschap. Wanneer u gebruik maakt van dit model, kunnen we u anraden in ieder geval de originele variabelen te gebruiken en daarnaast in gedachte te nemen dat de P’s volledig persoonlijk worden. De toekomstige marketingmix ziet er als volgt uit:
Persoonlijke prijs
Persoonlijk product
Persoonlijke promotie
Persoonlijke plaats
Persoonlijk personeel
Persoonlijke prijs
Bij personal price wordt de prijs bepaald aan de hand van de persoon. De prijs wordt vastgesteld door een loyaliteitssysteem of bijvoorbeeld doordat iemand jarig is en zo zijn er nog tal van mogelijkheden om de prijs persoonlijk te hanteren door middel van ingrediënten, milieubewuste maaltijden of gewicht.
Mindful eating
Mindful eating is een goed voorbeeld voor personal pricing binnen de horecabranche. Doordat de keten veel inzichtelijker wordt gemaakt waar welke producten vandaan komen en welke afstanden ze hebben afgelegd, zal je bijvoorbeeld een C02 heffing moeten betalen omdat ze van de andere kant van de wereld verscheept moet worden om vervolgens op het bord terecht te komen. We zien ook dat Steeds vaker een maaltijd wordt samengesteld op basis van duurzaamheid of persoonlijke smaak. Dit bepaalt ook direct de prijs die de gast zal betalen voor het gerecht. De gast betaalt niet meer voor het menu maar voor de ingredienten die hij of zij kiest in de maaltijd. Zo kun zou u bijvoorbeeld korting kunnen geven wanneer de gast kist voor een gerecht zonder vlees of vis en een maaltijd kiest gebaseerd op planten.
Betalen per gram
In Leuven is een nieuw restaurant ‘Noordoever’ geopend. Hierbij staan vegetarische gerechten centraal. Er wordt uitsluitend gewerkt met lokale, biologische en seizoensgebonden ingrediënten. Het betaalsysteem van dit restaurant is uniek: gasten betalen er immers per gram. De gast kan er naar wens het bord vullen en aan de kassa wordt er 0,031 per genomen gram in rekening gebracht. De eigenaren Piet Weemaes en Dirk Vandervoort zagen het systeem in New York en Nederland en brengen het concept nu ook naar België. Naast het restaurant is er een winkelhoek met duurzame gadgets, meubels, boeken, gezonde ingrediënten, biologische wijnen en koffie. Noordoever wil uitgroeien tot een centrum waar gezond en lekker eten centraal staat en je kan er ook terecht voor consultaties met een diëtiste, mindful eating en coaching.