Tips: Vind je weg in de bezorgmarkt
Trendwatcher Vincent van Dijk houdt voor Entree Magazine de ontwikkelingen in de horeca in de gaten. Ook juist nu! Lees: 'Bezorgd'.
Tekst: Vincent van Dijk
Wat doe je als bar of als restaurant als je opeens je deuren moet sluiten? Je gaat op zoek naar kansen om toch geld te blijven verdienen. Eén van de mogelijkheden is om te gaan bezorgen of afhalen mogelijk te maken.
De bezorgmarkt is afgelopen jaren enorm gegroeid. Dit komt door betere technologie, waardoor er sneller en efficiënter bezorgd kan worden, maar ook doordat er restaurants komen die zich helemaal toeleggen op delivery, zogenaamde dark kitchens en omdat mensen er steeds meer aan gewend raken om online te bestellen. Dit krijgt door de corona-crisis een sterke impuls. Het goede nieuws: in principe kan elk restaurant binnen enkele dagen een bezorg- of afhaalrestaurant worden.
TIP 1
Waar moet je aan denken als je eten gaat laten bezorgen? Kies voor een beperkt menu met gerechten die er ook na een half uurtje en een hobbelige fietsrit nog presentabel uitzien en op de juiste temperatuur blijven. Het is een visitekaartje van je restaurant, dus kies een gerecht van je bestaande kaart of in ieder geval iets wat past bij de identiteit van je restaurant. Kijk ook naar welk bezorgkanaal je kiest. Thuisbezorgd heeft een iets andere doelgroep dan Uber EATS of Deliveroo.
TIP 2
De eerste indruk is bij een bezorg- of afhaalmaal erg belangrijk. Zorg voor een verpakking die past bij je restaurant, waarin het gerecht zo mooi mogelijk uitkomt. Dit kan best een standaard doosje, schaaltje, bakje of zakje zijn, maar zorg dat je hier dan tenminste een wrap of sticker in de stijl van je restaurant aan toevoegt. Frietjes in een standaard snackzakje smaken een stuk minder, dan wanneer ze in een smaakvol doosje zitten. Elk gerecht moet voelen als een cadeautje.
TIP 3
Mensen die in deze crisistijden eten bestellen, doen dit niet om tijd te besparen. Zorg ervoor dat ze een restaurantervaring krijgen, maar dan in hun eigen thuis. Door iets extra’s toe te voegen, zoals een amuse, een persoonlijke boodschap van de chef, een bonbon voor bij de koffie, kwalitatieve chopsticks, wet towels, etc. Zo stuurt nieuwkomer RIJKS een QR-code mee, met een link naar de playlist van dit restaurant en Rijsel tips over hoe je de gerechten op de juiste temperatuur kunt serveren of hoelang je de leftovers kunt bewaren. Door iets bijzonders te doen is de kans groter dat de ervaring gedeeld wordt met vrienden en onbekenden. Verleid mensen om verschillende gangen te bestellen of bied een menu aan. Zo is de kans groter dan mensen niet voor de televisie ploffen, maar echt thuis uit eten gaan. Ook door mensen zelf een laatste handeling te laten doen, zoals het uitschenken of toevoegen van garnering, zorgt voor een restaurantgevoel.
TIP 4
Het zijn niet alleen restaurants die kunnen laten bezorgen. Wat denk je van een cocktailbar, wijnbar of café? Nu mensen niet meer naar de horeca kunnen, maken ze van hun huis een bar. Natuurlijk kunnen ze naar de supermarkt om een krat bier te hamsteren, maar het is veel leuker om cocktails, een bijzonder flesje wijn met bijpassende bites of een schaal bitterballen te laten bezorgen. Geef ze thuis een barbeleving, bijvoorbeeld door bierviltjes met je logo mee te sturen.
TIP 5
Door te gaan bezorgen of gasten af te laten halen, blijf je als restaurant of bar je merk communiceren naar je vaste en naar nieuwe gasten, zodat als de crisis straks voorbij is je zaak weer volstroomt. Ook is het een goede manier om je medewerkers betrokken te houden. Want als je als team zo’n crisis overleeft, dan heb je straks een stevige basis om door te kunnen gaan.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen