Ondernemerslessen van Rein Rambaldo en Ray Klaassens: ‘Klaag nooit over fouten’

 Rein Rambaldo en Ray Klaassens

Ondernemerslessen van Rein Rambaldo en Ray Klaassens: ‘Klaag nooit over fouten’

Tijdens het PersoneelSymposium op Horecava 2025 draaide het om de vraag hoe je tevreden en gemotiveerd personeel krijgt én behoudt. Het leidde tot inspirerende ondernemerslessen van onder anderen oud-commando en motivatiespreker Ray Klaassens en horecaondernemer Rein Rambaldo: “Luister naar je personeel en toon leiderschap door het goede voorbeeld te geven.”

Tekst: Roy Timmerman
Openingsfoto: Ray Klaassens (links) en Rein Rambaldo (rechts)

Grenzen verleggen

Ray Klaassens zegt waar het op staat: 'Een leider moet nooit klagen over fouten'. Of: 'Een team kopieert het gedrag van de leider'. En: 'Als je voelt dat je wil stoppen, moet je juist doorgaan'. De motivatiespreker is bekend als hoofdinstructeur van het tv-programma Kamp van Koningsbrugge, waarin hij zijn ervaring als voormalig lid van de Special Forces inzet om deelnemers grenzen te laten verleggen, leiderschap te tonen en buiten hun comfortzone te treden.

PersoneelSymposium Horecava

Nu staat hij deze maandag op Horecava 2025 tijdens het PersoneelSymposium op een podium voor een groep horecaondernemers om ondernemerslessen over personeel te delen. De overeenkomsten met Defensie? Zijn handvatten zijn in iedere branche toepasbaar, legt hij uit. Of het nu zorg, onderwijs of horeca is. "Een team moet je smeden, personeel moet het gevoel krijgen dat ze welkom bij je zijn. Je moet voor elkaar door het vuur gaan, juist ook in stresssituaties."

Je neigt in stresssituaties naar eigenbelang, maar je komt alleen verder met teambelang, vertelt hij. Of het nu de coronaperiode in de ziekenhuizen was, waardoor de onderlinge band van medewerkers hechter werd dan ooit. Of de jaarlijkse periode voor kerst en het terrasseizoen, waarin horecaondernemers overuren draaien. "Valt er iemand weg wegens ziekte, dan moet je het samen opvangen. Maar daar is wel een team voor nodig."

'Voer een eerlijk gesprek met jezelf én met elkaar'

Dat begint met vertrouwen, loyaliteit en sfeer, zegt Klaassens. De valkuil is om alleen naar het ‘wat’ te kijken. Wat kan je personeel en laat ze dat uitvoeren. Maar het draait om het waarom. Waarom willen ze bij jou werken, ook als ze een euro per uur meer kunnen verdienen aan de overkant.

Het ‘wat’ is meetbaar, geeft hij gelijk toe. Die output leidt tot directe omzet. Het ‘waarom’ niet, maar daarmee geef je je personeel identiteit en laat je ze erbij horen. En lopen ze een stapje harder voor je. Ook als er met kerst collega’s wegvallen. En heb je geen problemen om personeel te vinden. “Voer een eerlijk gesprek met jezelf en met elkaar.”

‘Bedrijfs-DNA bepaalt het succes’

Rein Rambaldo kan zich later op de middag wel vinden in de woorden van Klaassens. Tijdens een Q&A met Laura Snel (HR-manager bij Ron Gastrobar Groep) en Marianne Langeveld, oprichter van Stichting Texels Academy, vertelt hij dat er zelfs personeel op de reservebank bij hem zit. “Het is leuk om bij mij te werken, zegt de designer, ondernemer en eigenaar van De Horecafabriek. Hij had twee restaurants van MaMa Kelly in Den Haag en Amsterdam en nu Miss Jones in Voorburg.

“DNA bepaalt het succes, je moet een merk opbouwen en vervolgens een fanbase.” Hoe betrekt hij personeel bij zijn bedrijf? Ga met ze in gesprek! Het zijn kleine dingen, zegt hij. Ze wilden bijvoorbeeld na sluitingstijd niet schoonmaken, maar de kroeg in. Dan kan je heel moeilijk gaan doen dat schoonmaken bij hun baan hoort, of zoals nu twee nachtschoonmakers inhuren. Onze zaak is schoner, en het personeel is blijer.”

Laura Snel is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid voor de restaurants van Ron Blaauw. Zij vult aan: “Je moet anders denken tegenwoordig. Zes dagen werken is niet meer van deze tijd, hoe zorg je voor werkplezier? Dat zit ‘m ook echt in de kleine dingen. Een afwasser wil geen hotelovernachting als kerstcadeau, maar is veel gelukkiger met een financiële bonus.”

Tekst gaat verder onder de foto

'Ga met je personeel in gesprek, het zit 'm in kleine dingen'
Designer Rein Rambaldo-1
Designer en horecaondernemer Rein Rambaldo.

Personeel behouden

De focus verschuift naar behoud van personeel in plaats van rekrutering, zeggen ze allemaal. Het gras is niet altijd groener aan de overkant, zegt Marianne Langeveld. Ze richtte een academie op Texel op, waar leerlingen wonen, werken en opgeleid worden. Je moet luisteren naar hun wensen, zegt Langeveld. Wat beweegt iemand? En dan vervolgens de krachten zo goed mogelijk benutten, in de bepaalde uren die ze werken. Inmiddels levert ze al haar vijfde klas van veertig leerlingen af.

Rambaldo betaalt zijn leerlingen volledig in plaats van een stagevergoeding: zo draagt hij uit dat horeca een vak is. En hij gooide zijn fooienbeleid rigoureus om bij Miss Jones. Het adagium samen uit, samen thuis, gaat op het gebied van fooien niet langer op.

“De bediening mag de fooien houden, de chefs delen niet meer mee. Dat leverde natuurlijk gezeik op, maar ik ben met de chefs gaan zitten: ze krijgen al meer betaald en ik heb ze een salarisopslag gegeven. Toen begrepen ze het wel. Het mooie is: het serviceniveau is echt omhoog gegaan. De bediening kan een mooi extraatje verdienen en loopt daar ook harder voor.”

'De bediening mag de fooien houden, de chefs delen niet meer mee'

Leiderschap

Alles draait om leiderschap, vertellen alle sprekers. Fouten maken mag, is de algemene consensus. Je moet personeel veel vertrouwen geven, zegt HR-manager Snel. Fouten maken is menselijk, en je helpt elkaar zegt Rambaldo. Dat als het druk is en iemand een dienblad met glazen laat vallen, je dan niet besmuikt gaat staan lachen om zo’n fout en diegene alles zelf laat opknappen. Maar met z’n allen te hulp schiet.

Een leider moet nooit klagen over fouten, vertelde motivator Klaassens eerder op de dag. “Neem zelf je verantwoordelijkheid en help je medewerkers. Je eigen gedrag beïnvloedt ander gedrag, het team kopieert jou; dat is de rol van leiderschap. Zo creëer je langzaam een hecht team.”

En dat je uiteindelijk altijd een paar collega’s hebt die blijven volharden in oud ‘wat’-gedrag: geef ze niet teveel aandacht, tipt hij. “Ze horen bij je team, want ze zijn echt geen slechte medewerkers, maar stop vooral je energie in de medewerkers die wel willen veranderen en bij het team willen horen. Het is een proces van lange adem, maar uiteindelijk volgt iedereen. Want: zeiken in je eentje is gewoon niet leuk.”

Ray Klaassens, Wouter Engelsman en Michelle Engberts
Ray Klaassens, Wouter Engelsman en Michelle Engberts

Instructierecht: ‘Voorkomen is beter dan ontslaan’

Advocaten Wouter Engelsman en Michelle Engberts van Clint|Littler gaven een interactieve presentatie over het instructierecht, onder de noemer: voorkomen is beter dan ontslaan. Aan de hand van diverse casussen lieten ze zien dat je als horecaondernemer zelf je instructies aan het personeel mag aanpassen, maar dat voor verandering van arbeidsvoorwaarden altijd instemming van de werknemer nodig is.

Mag je bijvoorbeeld rookpauzes afschaffen? Ja, want het is geen arbeidsvoorwaarde. Mag je chefs verplichten een kwartier voor aanvang op het werk te komen om zich om te kleden. Jawel, maar dat kwartiertje moet je dan wel uitbetalen, het is werktijd. Hoe verhouden religieuze zaken (kleding) zich ten opzichte van hygiëneregels? Antwoord: religie gaat niet voor.

De belangrijkste lessen: leg zaken en/of veranderingen van instructies vast. Hoe mag je zelf weten: via de mail, op een whiteboard in de keuken, maar leg het vast, zodat je er naar terug kunt verwijzen. Wees verder consequent, zodat je later geen discussies krijgt over gedrag van personeel (hij mocht het wel!). Leg uit waarom je iets verandert, zo creëer je begrip en neem je personeel mee in je beslissingen. En houd rekening met gevoelige onderwerpen, zoals privacy en religie.

Artikel delen