Overname horecazaak: hoe pak je zo’n intensief traject aan?
Wie een horecazaak overneemt of juist van de hand doet, krijgt veel op zijn bordje. Hoe pak je zo’n intensief traject aan? Drie ervaringsdeskundigen vertellen over het overnameproces van Boutique Hotel De Witte Dame in Abcoude: horecaondernemer Michel Pais, makelaar Mark Roos (Adhoc makelaars) en vastgoedeigenaar Arthur van Gils. “Ik wilde een exploitant met horeca-ervaring. Geen ééndagsvlieg die de tent verbouwt en na een jaar de handdoek in de ring gooit. Dus ik was selectief in de kandidaten.”
Tekst: Janneke Vermeulen
Whislist
Een boutiquehotel stond al een tijdje op de wishlist van Michel Pais en compagnon Bram van Es. De twee runnen het horecabedrijf Unlimited Label, bekend van Strandzuid en Parkzuid in Amsterdam. “Wat betreft restaurants en events hebben we volop ervaring”, vertelt Pais. “Een kleinschalig hotel leek ons een mooie aanvulling en een toffe uitdaging. We waren niet actief op zoek, maar hadden bij een horecamakelaar weleens laten vallen dat we wel oren hadden naar uitbreiding richting de hotellerie.”
Die makelaar was Mark Roos, partner bij Adhoc horecamakelaars. Het kantoor ondersteunt onder andere horecaondernemers bij de aan- of verkoop van hun zaak. “Bij zo’n traject zijn meerdere partijen betrokken: de geïnteresseerde, de horecaondernemer die het bedrijf verkoopt, de pandeigenaar en de makelaar”, aldus Roos. “Meestal kijken ook de boekhouders van de ondernemers mee en in sommige gevallen een advocaat.”
Verbouwing
Halverwege 2021 kwam De Witte Dame op zijn pad, een bed & breakfast in een voormalig stationsgebouw aan de rand van het pittoreske dorpje Abcoude. Het bedrijf én gebouw waren in het bezit van vastgoedbeheerder Arthur van Gils, die het pand tien jaar geleden kocht. “Het had decennialang leeggestaan, dus de staat was erbarmelijk. Maar het is een prachtig, statig gebouw op een bijzondere plek, dus ik zag er wel muziek in.”Na een grondige verbouwing opende Van Gils in 2016 bed & breakfast De Witte Dame. De zaak werd daarna jarenlang geëxploiteerd door een partner. “Vanaf 2021 heb ik het een tijdje zelf gedaan. Maar ik ben geen horecaondernemer en heb die ambitie niet. Dus ik wilde het ondernemersstokje overdragen, maar wel het pand behouden. Corona heeft mijn besluit nog een zetje gegeven.”
Volgens Roos heeft (de nasleep van) de pandemie voor veel beweging gezorgd in het horecalandschap: “Het aanbod van horecabedrijven verloopt altijd al wel met pieken en dalen. Maar door coronaschulden en inmiddels ook de hoge inflatie en personeelsproblemen is het aanbod nu hoger dan normaal. Dat biedt ook kansen voor anderen. We zien nu dat vooral grotere, kapitaalkrachtige horecaondernemers daarvan profiteren.”
*Tekst gaat verder onder de foto en het grijze kader
DE WITTE DAME
Onder de rook van Amsterdam, tussen weilanden en het dorpje Abcoude, ligt De Witte Dame. Het statige, vrijstaande pand werd gebouwd rond 1840 als stationsgebouw. Het huidige hotel telt tien luxe kamers, vier private lodges in de tuin, een evenementenruimte en een restaurant. Voor het interieur is veel hout gebruikt afkomstig van oude treinwagons; een knipoog naar de oude functie van het gebouw. De Witte Dame is een geliefde plek voor fietsers, zakelijk publiek, dorpsgenoten, en Amsterdammers die tijdelijk de stad willen ontvluchten.
Geen ééndagsvlieg
Na zijn besluit meldde Van Gils zich bij Roos. “Ik wilde graag dat het pand een horecabestemming zou blijven. Adhoc zit goed in haar contacten met horecaondernemers, wist ik”, aldus Van Gils. Via het makelaarskantoor ging De Witte Dame in de stille verkoop. Roos licht toe: “Heeft de ondernemer haast, dan gaat het bedrijf open in de verkoop – dus op Funda, onze website en andere platforms. Het voordeel van stille verkoop is dat je speculatie over de reden van verkoop en onrust onder het personeel voorkomt, en minder kans hebt op gelukzoekers.”
Van Gils was voorstander van deze verkoopstrategie, vertelt hij: “Ik wilde een exploitant met horecaervaring. Geen ééndagsvlieg die de tent verbouwt en vervolgens na een jaar de handdoek in de ring gooit. Dus ik was selectief in de kandidaten.” Een paar geïnteresseerden passeerden de revue, onder wie een sterrenchef en een bekende horecaondernemer.
Om verschillende redenen liepen die gesprekken spaak. Een hobbel die in het traject genomen moest worden, was het verruimen van de omgevingsvergunning naar een volledige horecabestemming. Van Gils: “Zo’n verruiming kan ook op bezwaar stuiten in de buurt. Op dat risico haakten een paar partijen af. Overigens is de vergunning er uiteindelijk wel gekomen.”
*Tekst gaat verder onder de foto's van het interieur van hotelkamers in hotel De Witte Dame
Lopende contracten
Uiteindelijk kwamen Pais en zijn compagnon in beeld. Ze vielen als een blok voor De Witte Dame. Pais: “Ik woonde destijds net in Abcoude en wilde eigenlijk niet in hetzelfde dorp werken. Maar ja, het bedrijf paste perfect in onze plannen. Arthur van Gils had het al prachtig verbouwd. En het pand heeft allure, een mooie historie én een fantastische ligging. We zagen veel potentie, en hadden het volste vertrouwen dat het met die vergunning en eventuele bezwaren wel goed zou komen. Dus we zijn de onderhandelingen aangegaan.”
Op de agenda stonden onder meer de hoogte van de overnamesom en de huurovereenkomst. Makelaar Roos: “In een huurovereenkomst staan natuurlijk de huursom en -duur, maar ook welke partij waarvoor verantwoordelijk is: een lampje of koelkast vervangen is bijvoorbeeld een zaak voor de huurder; waait het dak eraf, dan draait de pandeigenaar daarvoor op.” De bedrijfseigenaar is verplicht in het traject een volledig en correct dossier aan te leveren. De koper heeft weer de plicht om alles goed door te nemen, vaak bijgestaan door de makelaar.
Afspraken
In het dossier zit onder meer de inventarislijst, jaarrekeningen en een analyse van de lopende zaken. Roos: “Informatie over afspraken met de leveranciers en de arbeidscontracten moet bijvoorbeeld in het dossier zitten. De koper is verplicht om de lopende contracten over te nemen, zowel met de leveranciers als het personeel. Denk aan de tapinstallatie, is deze van de eigenaar of in bruikleen? In het laatste geval: wat staat in de overeenkomst?"
"Ook brengen we in deze fase het personeelsbestand tot in detail in kaart. Verder bekijken we de jaarcijfers en de fysieke staat van het pand: voldoet de meterkast nog aan de NEN-normen? En is de luchtbehandeling op orde? In het geval van De Witte Dame verliepen de onderhandelingen volgens het boekje. Na de zomer van 2022 werd de deal beklonken. Na een verbouwing van het restaurant, de evenementenruimte en het terras heropende De Witte Dame in het voorjaar van 2023. De dagelijkse operatie is in handen van Bouke de Jong.
“We hebben een derde eigenaar gevonden zodat mijn compagnon en ik ons op de andere zaken kunnen richten”, zegt Pais. Zowel hij als Van Gils kijken meer dan tevreden terug op het overnametraject. Van Gils – dus nog steeds eigenaar van het pand – bezoekt De Witte Dame geregeld. Maar niet té vaak: “De nieuwe ondernemers moeten de ruimte krijgen. Maar het contact is goed. Als we elkaar tegenkomen, drinken we samen een borrel.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen