Paindemie in Amsterdam introduceert als eerste restaurant in Nederland een eigen crypto currency: de PAINDEMIE ($PDM). Met de munt wil chef en horecaondernemer Guillaume de Beer een loyaliteitsprogramma neerzetten, waarmee hij de band met zijn gasten versterkt. “Hoe meer je investeert in de munt, hoe meer korting je krijgt op gerechten.”
Tekst: Madelief de Weerd
Foto's: o.a. Chantal Arnts
Guillaume de Beer, horecaondernemer en chef-kok, zet met zijn restaurant Paindemie in Amsterdam een nieuwe stap door als eerste restaurant in Nederland een eigen cryptomunt te introduceren: de PAINDEMIE ($PDM). Met deze primeur wil Paindemie niet alleen de loyaliteit van gasten vergroten, maar ook technologie en horeca op een vernieuwende manier met elkaar verbinden.
Hoewel er eerder pogingen zijn geweest, zoals de ‘Whoppercoin’ in Rusland, is Paindemie het eerste restaurant wereldwijd dat momenteel een eigen cryptomunt heeft. “We leren van eerdere initiatieven als de Whoppercoin en maken $PDM toegankelijker. Gasten krijgen niet alleen korting, maar kunnen ook deel uitmaken van onze groei”, aldus De Beer.
Aan de Paindemie-munt hangt namelijk een loyaliteitsprogramma. Klanten die voor bijvoorbeeld 50 dollar aan $PDM bezitten, krijgen een korting van 5% op hun gerechten. Met 100 dollar aan tokens loopt de korting op tot 10%, en wie 500 dollar aan $PDM heeft, krijgt zelfs 20% korting. “Hoe meer je investeert, hoe groter de korting”, legt De Beer uit. Het programma draait op de Solana blockchain, die snelle en betaalbare transacties mogelijk maakt.
Food & speakeasy-bar Paindemie opende in 2022 in Amsterdam Oud-West. De zaak heeft twee verdiepingen, elk met een eigen karakter. Zo vind je beneden een informele ruimte geïnspireerd op een Japans metrostation, waar burgers, sandwiches en tosti’s worden geserveerd. Boven is de art-decobar waar vinylplaten worden gedraaid. De plannen voor uitbreiding liggen klaar, maar wanneer dit is houdt De Beer nog even geheim.
Met de Paindemie-munt krijgen klanten ook een investeringsmogelijkheid. Als meer mensen instappen, kan de waarde van $PDM stijgen, waardoor je inleg meer waard kan worden. Zo worden klanten onderdeel van het succes, met een loyale community als resultaat. De Beer: “We hebben plannen om speciale evenementen en exclusieve voordelen zoals een eigen burger aan te bieden voor cryptohouders. Hiermee hopen we een nóg hechtere band op te bouwen met onze gasten.”
Hoewel $PDM op dit moment alleen als loyaliteitsmunt wordt gebruikt, wil De Beer de munt op termijn als betaalmiddel integreren in het kassasysteem. “Dit is pas het begin”, zegt hij. “We werken aan de volgende stappen om dit echt onderdeel te maken van de Paindemie-ervaring.”
Guillaume de Beer is chef-kok en ondernemer met meer dan vijftien jaar ervaring in de Amsterdamse culinaire scene. Bekend van The Breda Group, besloot hij in 2020 solo te gaan met Paindemie en Bar Gui. De Beers visie voor Paindemie is om niet alleen gerechten te creëren, maar ook nieuwe vormen van klantbetrokkenheid te ontwikkelen, iets dat de cryptomunt volgens hem goed aanvult.