‘Personeelstekort wordt groter dan ooit’

‘Personeelstekort wordt groter dan ooit’

Een vol terras draaien: hopelijk kan het snel weer. Horecaondernemers staan in elk geval in de startblokken. Maar kunnen al deze gasten straks wel bediend worden? “Het personeelstekort wordt groter dan ooit.”

Tekst: Iris Kranenburg

Gezocht: vijfhonderd medewerkers

personeelstekort“Horecatycoon Laurens Meyer zoekt vijfhonderd medewerkers”, kopte dagblad BN De Stem onlangs. Een dag later in De Telegraaf: “Horeca vreest groot tekort aan personeel.” Dat klinkt gek voor een branche die op slot zit en in crisis verkeert. Maar deze werknemers zijn als de terrassen weer open mogen wél hard nodig. Gasten zullen het terras straks snel in groten getale weer weten te vinden en veel gemeentes geven toestemming voor ruimere terrassen. En ook een belangrijke, opvallende, reden: er zijn nu meer horecazaken dan vóór de crisis.

Entree staat tot eind april in het teken van de terrasheropening. Wil je de extra nieuwsbrieven ontvangen over dit topic? Schrijf je dan hier gratis in!

Veel nieuwe horeca

Ricardo Eshuis heeft daarvan cijfers paraat. Hij is directeur van de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en doet met KHN onderzoek naar de arbeidsmarkt van de horeca. “Volgens de KVK zijn er sinds de crisis bijna 2.700 horecazaken bijgekomen. Daarmee komt het totaal aantal horecabedrijven in ons land uit op ruim 74.000.” Over het aantal medewerkers zegt hij: “Vóór de crisis werkten er 460.000 mensen in de branche. Dat waren er al te weinig. Nu is dat aantal fors afgenomen tot 350.000.”

personeelstekort

En hoe langer de lockdown duurt, hoe dramatischer de leegloop wordt, voorspelt Eshuis. “Als het in dit tempo doorgaat, zitten we straks op slechts 320.000 werknemers.” Groot probleem Waar gaan al die mensen heen? Eshuis: “Veel horecamedewerkers, meestal parttimers, maken op dit moment de overstap naar de zorg. Daar is nu veel vraag naar gastheren en -vrouwen. Ook gaan velen aan de slag bij bezorgdiensten van supermarkten, GGD’s en callcenters. Dat zijn allemaal sectoren waar je meteen aan de bak kunt.”

Komen die mensen terug?

Op de vraag of die mensen weer terugkomen, zegt Eshuis: “Bij familiebedrijven en zaken waar veel loyaliteit is, komen ze wel terug. Maar daarbuiten zal hooguit een kwart terugkeren.” En dat wordt volgens Eshuis een groot probleem. “Vooral voor plekken waar het binnenlands toerisme snel aantrekt, denk aan de kust. Onze sector is op piekmomenten, zoals het terrasseizoen, afhankelijk van de flexibele schil. En juist deze werknemers zie je nu vertrekken. Die zijn we voorgoed kwijt.”

De nieuwste editie van Entree Magazine lezen? Dan kan via deze link!

personeelstekort

Maar ook vaste vakkrachten ziet Eshuis de branche verlaten, vooral in de hotellerie. “Dit zijn werknemers met leidinggevende functies en veel kennis. Zij beschikken over capaciteiten die in andere sectoren gewild zijn.” Concluderend: “Het personeelstekort wordt groter dan ooit. Er gaan straks sowieso zaken omvallen omdat er gewoon geen medewerkers te vinden zijn.”

‘Het wordt gekkenhuis’

 

Om dat te voorkomen heeft Koen van der Plank, operationeel manager bij hotel-restaurant Nobel op Ameland, nu al voor de maanden juni, juli en augustus acht medewerkers via een uitzendbureau gehuurd. “Dit zijn goede en opgeleide krachten. Een hele geruststelling, want het wordt hier straks een gekkenhuis en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. Personeel is niet te krijgen op dit eiland.”

personeelstekort

Hotel-restaurant Nobel op Ameland

Daarom krijgen deze acht medewerkers die drie maanden een plek op een camping en een eigen tent van het bedrijf. “Voor onze vaste krachten heeft de eigenaar van Nobel, Barend Nobel, zelfs drie woningen op het eiland gekocht en daar personeelshuizen van gemaakt.”

Net als Van der Plank zijn er volgens Eshuis steeds meer ondernemers die gebruikmaken van gespecialiseerde uitzend-, detacherings- en payrollbedrijven. “Denk aan L1nda, Mise en Place, James Horeca en de Brisker Group. Dit soort bedrijven worden steeds professioneler en trainen mensen, zodat zij straks meteen aan de slag kunnen. De Brisker Group heeft bijvoorbeeld Academy for Flex, een online opleidings - platform voor flexkrachten.”

Start nú

Welke tips heeft Eshuis nog meer om het tekort op te vangen? “Start nú met werven. Blijf niet zoeken naar ‘mensen met passie voor het vak’, maar ga gewoon voor mensen die weten wat ze moeten doen.” En: “Werk met bestelapps, QR-codes of digitale butlers. De gast accepteert dat nu én vindt het prima om zijn eigen drankje te halen. Persoonlijke aandacht voor iedere terrasgast is niet meer haalbaar en de gast-ervaring gaat veranderen.”

Terug naar Van der Plank, die uitkijkt naar de eerste terrasgasten. “Tot die tijd richten we ons op de Nobel Academy die ik tijdens de tweede lockdown in het leven riep. Die bestaat uit persoonlijke ontwikkelingsplannen voor vaste krachten en interne trainingen om iedereen voor te bereiden op het seizoen.”

personeelstekort

Terras van Nobel

‘Terrasseizoen kan niet meer stuk’

De trainingen hebben allerlei thema’s: “Gerechten afmaken op het terras, omgaan met klachten of schenken uit grote wijnflessen. Soms werken we samen met leveranciers. Zo helpt Ecolab ons met kennis op het gebied van schoonmaken. Met deze voorbereidingen kan ons terrasseizoen straks niet meer stuk!"

Tags: 
Artikel delen