Personeelstekort? Zó behoud je jong personeel
Gasten stromen massaal de terrassen op en restaurants in. Maar ondernemers zitten met de handen in het haar want: hoe gaan ze al die gasten deze zomer bedienen? Het personeelstekort is een groot probleem. Vooral jongeren houden het steeds vaker voor gezien. Wat kunnen ondernemers doen om (jonge) werknemers aan zich te binden?
Tekst: Rick Wenink
Personeelstekort in de horeca groot probleem
Volgens de Stichting Vakbekwaamheid Horeca werkten vóór de crisis 460.000 mensen in de horeca. Dat waren er al veel te weinig. Nu is dat aantal fors afgenomen tot 350.000. En deze daling zet door. Vooral jongere werknemers keren de branche de rug toe. Hoe kunnen ondernemers het tij keren? Een van de manieren om dat goed te doen, noemt reserveringsplatform The Fork in een artikel op hun website het creëren van incentives: blijf je personeel continue motiveren met doelen en welpassende beloningen. "Extra commissies door wekelijks een bepaalde hoeveelheid van de sterproducten te verkopen, bijvoorbeeld", noemt The Fork. Een andere mogelijkheid is het maken van “scoreborden”, voor de individuele prestaties van medewerkers. En natuurlijk zijn oprechte complimenten altijd een goed motivatiemiddel.
Kortom; creëer een sfeer waarin werknemers wíllen blijven deelnemen. Het salaris is immers maar een incentive van korte duur; dat bleek onder meer uit een meta-analyse gepubliceerd in de Journal of Vocational Behaviour. De onderzoekers spitten maar liefst 92 verschillende studies door en ondervonden dat er nauwelijks overlap is tussen loon- en werktevredenheidniveaus.
Persoonlijke talenten benadrukken
Een nieuwsbrief per WhatsApp, speciaal voor medewerkers, horeca- keten De Pizzabakkers gebruikt het al een tijdje. Hiermee probeert deze onderneming te appelleren aan de talenten die medewerkers kunnen hebben. Jojan Verhorst, bedrijfstrainer bij De Pizzabakkers, legt uit: “Via de nieuwsbrief plaatsen we interne vacatures of opdrachten. Deze week vroegen we bijvoorbeeld of iemand geïnteresseerd is om onderzoek te doen naar een app voor gasten.”
De nadruk leggen op de persoonlijke talenten van je medewerkers, is dan ook haar grote tip. “Zo is er hier een jongen die goed kan tekenen. Hem hebben we gevraagd onze kleurplaten te ontwerpen. Als iemand goed is in fotografie, dan vragen we die voor events.”
Lees hier de nieuwe onderzoeksresultaten van FNV Horeca: 'Personeel wil meer salaris'
Vermijd micromanagement
“Ondernemers vormen vaak hun eigen blokkade voor groeien”, ondervindt Corjan Treffers, eigenaar van brasserie & cafetaria Family Treffers in Westland. “Vaak willen ze de controle hebben.” Micromanaging, zoals dat wel wordt genoemd, kan een belemmering zijn voor zowel de werknemers als de werkgever zelf. Voor wie enkel op de details let, gaat het grote plaatje verloren. “Ik heb een groot team”, aldus Treffers. “En zij kunnen alles beter dan ik. Voeren vaak één taak uit, ikzelf moet wel honderd taken uitvoeren. Dus kunnen zij het eigenlijk beter. Geef er niet toch nog een draai aan, verbeter ze niet steeds. De jeugd heeft dat vertrouwen nodig, daar worden ze sterker van. En als zij groeien, dan groei jij mee.”
In-house trainingen
Kant-en-klare, algemene trainingen voor de horeca zijn er genoeg. Langzamerhand worden deze echter steeds meer ingeruild voor speciaal ontwikkelde in-house trainingen. Een goede tip voor iedere ondernemer die zowel de opleiding als de vruchten die deze afwerpt, wil kunnen aansturen. Verhorst van De Pizzabakkers: “Met trainingen proberen we jongeren zoveel mogelijk te laten doorgroeien. Ik ontwikkel ze speciaal voor onze medewerkers. Voor de keuken doen we hetzelfde.”
Ook grotere ketens hebben het heft in eigen handen genomen. Zo heeft La Place het zogeheten La Place Food College, een eigen praktijkschool. Er wordt zelfs niet alleen geleerd, maar ook geïnnoveerd. Binnen het Food College worden zowel recepturen ontwikkeld, producten getest en klaargemaakt voor uitrol naar de verschillende formats, meldt hun website.
Buddies tegen personeelstekort
Treffers maakt er al een tijdje gebruik van: de buddy. Nieuwe krachten krijgen ervaren medewerkers voor een of meerdere dagen aan hun zijde, waarmee ze alles samendoen en aan wie ze van alles kunnen vragen. Een buddy zorgt voor een gevoel van vriendschap op de werkvloer, vertrouwelijkheid en persoonlijk contact. En zo creëer je een veilig gevoel op de werkvloer.Ook bij De Pizzabakkers blijkt dit cruciaal. Verhorst: “Binnen zo’n veilige sfeer kunnen medewerkers ook meer worden uitgedaagd. Ik ben ervan overtuigd dat je iets bóven je niveau moet werken om te kunnen groeien. Het moet ook uitdagend zijn. Inspanning is ook ontspanning.”
Wat vinden de jongeren zelf?
Simon Kamperman (21), werkzaam bij een pannenkoekenrestaurant, vertelt: “De gezelligheid zorgt ervoor dat ik dit werk leuk vind.” Toch weet hij een hoop verbeterpunten te noemen. “Betere arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld. En oprechte interesse in de werknemer, in plaats van die alleen maar als werkkracht te zien.” Zo’n twee keer per jaar krijgt hij trainingen, over bijvoorbeeld een vernieuwd menu of over gastvrijheid. In tegenstelling tot Melissa Bloem (19). “Op mijn eerste dag werd me getoond hoe je vier grote borden tegelijk moest dragen en dat was het. Ik werd in het diepe gegooid en heb op eigen initiatief het computersysteem geleerd. Best wennen als je nog nooit een dag in de horeca hebt gedraaid!”
Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen