De Zwaan in Maastricht is een eetcafé met historie en bestaat al sinds 1901. Binnenkort breidt de zaak uit naar het naastgelegen pand. We spreken met manager Pieter Gasthuis: "Lokaal bier is gewilder dan ooit."
Tekst: Gerard Molenaar
“Het antwoord is eenvoudig: naast ons fantastische team is dat onze Walk-In Fridge. Een levensgrote koelkast midden in de zaak waar bierliefhebbers zich kunnen vergapen aan het uitgebreide assortiment. Je kiest hier een bier uit en dan brengt een medewerker het met het juiste glas naar je tafel. Een deel staat vast op de kaart en ongeveer twee derde wisselt continu. Verse IPA’s, seizoensgebonden bieren, noem het maar op. Vaak wisselt het assortiment mee met het jaargetijde.”
“Een van de dingen die wij erg belangrijk vinden is ons personeel. Zonder onze toppers kunnen wij niet het verschil maken. Ik besef maar al te goed dat de prijzen in de horeca ongelofelijk gestegen zijn: voor ons, maar vooral voor de gast; die krijgt van de hele keten de rekening gepresenteerd. Door goede en constante service te bieden proberen wij die gestegen prijs in ieder geval waar te kunnen maken.”
De tekst gaat verder onder de foto.
“Sinds een aantal jaar bemoei ik me met de inkoop van de bieren. Hierbij word ik sinds kort ook geholpen door collega’s die dit leuk vinden. Het aanbod van leveranciers is gigantisch en het is soms erg moeilijk hier een keuze in te maken. We merken heel erg dat ‘lokaal’ gewilder is dan ooit. Hier spelen we dan ook op in en we gunnen lokale brouwerijen schapruimte op onze taps en koeling. In ons nieuwe pand, naast het huidige pand, komt ook een wisseltap met alleen maar lokale bieren. Het is fijn dat we daar wat meer taps krijgen om mee te wisselen. We gaan van acht naar zestien taps. Ook doe ik, naast onze huisbrouwer Brand, graag zaken met brouwerijen die ik een warm hart toedraag.”
“Momenteel organiseren we deze proeverijen voornamelijk voor ons eigen personeel, om zo de kennis te vergroten. In de toekomst willen we in het andere pand hier meer mee gaan doen, daar hebben we er veel beter de ruimte voor.”
“We willen met De Zwaan een begrip zijn. Op biergebied, maar daar horen ook wijnen en eten bij. Goede kwaliteit en goed personeel. Voor ons is de uitdaging een goede prijs-kwaliteitsverhouding neer te zetten waarvan men weet; dat zit bij De Zwaan altijd goed. Dit wordt spannend want we zijn een grote zaak en zullen met de uitbreiding nog veel groter worden. Maar we kijken er erg naar uit. Iedereen die aan Maastricht en bier denkt, moet direct denken aan De Zwaan. Dat zou mooi zijn.”