Samenwerken aan het versnellen van de eiwittransitie. Dat is de missie van Plant FWD: een nieuw event op 18 april in Theater Amsterdam voor start-ups, producenten, retailers, investeerders en change-makers in de voedingssector. Met een ‘Supermarkt van Verlangen’, verschillende sprekers en ruimte om mee te denken aan oplossingen willen initiatiefnemers Maartje Nelissen, Marcel van der Heijden en Tom van Duijn oplossingen bieden om de balans in onze voedselconsumptie terug te brengen.
Headerfoto: V.l.n.r.: Oprichters Marcel van der Heijden, Tom van Duijn en Maartje Nelissen
De oprichters van het event zeggen: "De afgelopen decennia zijn we aanzienlijk meer dierlijke producten gaan eten. Op dit moment wordt 60% van onze eiwitbehoefte uit dierlijke producten gehaald, een verhouding die niet duurzaam en niet meer houdbaar is." Plant FWD streeft ernaar de transitie te versnellen van de huidige 40% naar de doelstelling van 50% plantaardige eiwitten in 2030.
Initiatiefnemers Maartje Nelissen, Marcel van der Heijden en Tom van Duijn hebben grote ambities: ‘‘We hebben Plant FWD opgezet om grote impact te maken. In Nederland hebben we de agrarische kennis om op grote schaal gewassen te kweken, we hebben de innovatiekracht en de technologie om deze te verwerken en we hebben fantastische talenten, ondernemers en start-ups die de consument verleiden om meer plantaardig te gaan eten."
"Nu is het tijd om dit ecosysteem nog meer met elkaar te laten samenwerken en ervoor te zorgen dat Nederland ook daadwerkelijk de voortrekkersrol in de eiwittransitie pakt.” Plant FWD moet hét jaarlijks terugkerend check-in moment worden om te kijken waar we in Nederland en wereldwijd staan in de transitie. Samenwerking staat centraal op het event, onder andere door de matchmaking tussen startups, investeerders, corporate partners en nieuw talent te faciliteren en zo nieuwe samenwerkingsverbanden te laten ontstaan.
Met journalist en filmmaker Ikenna Azuike als moderator en o.a. oud-commando Ray Klaassens, hoofd Sustainability UK en Benelux van Oatly Shaunagh Duncan en bedenker van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel Isabel Boerdam als eerste bevestigde sprekers, biedt Plant FWD een podium aan impactvolle initiatieven en ideeën. Naast luisteren, zullen bezoekers ook met elkaar in gesprek gaan in verschillende break-out sessies waarin thema’s als het bouwen van een eigen merk, het verleiden van de consument en het ontwikkelen van commerciële strategieën worden besproken. Tot slot zal er een ‘Supermarkt van Verlangen’ te vinden zijn op locatie waarin nieuwe en innovatieve producten van de deelnemende bedrijven worden getoond. Het congres is op 18 april in Theater Amsterdam, van 9.30 tot 17.30 uur, met aansluitende netwerkborrel tot 19.00 uur. Tijdens de borrel doet Fjeze Fur vanuit zijn foodmerk De Nieuwe Keuken, de 'grote broodjesshow'.