Bart van de Brug leidt hotel Pulitzer Amsterdam: 'We zijn veerkrachtiger dan ooit'
De hotelwereld herstelt zich net van de coronacrisis of de volgende uitdaging dient zich aan: een dreigende wereldwijde economische crisis als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen. Hoe houd je je als luxehotel staande in een stad waar ook nog eens een sterk concurrentieveld geldt? Bart van de Brug van Pulitzer Amsterdam***** en Kimpton De Witt: “Focus op waar je goed in bent.”
Tekst: Kristi Houtkamp
Al meer dan vijftig jaar is het Pulitzer in hartje Amsterdam (1970), geliefd bij gasten én buurtbewoners. 25 zeventiende en achttiendeeeuwse grachtenpanden, die ooit het decor waren van toonaangevende handel en de flamboyante Nederlandse aristocratie, vormen samen een van de meest bijzondere hotels van de hoofdstad. “De tijdloze charme en de klassiek-moderne uitstraling van de grachtenpanden trekken al jaren een diverse doelgroep aan”, zegt Bart van de Brug, Regional General Manager bij Lore Group, waartoe zowel Pulitzer Amsterdam als het Amsterdamse boetiekhotel Kimpton De Witt behoort.
Trots op buurtfunctie
“De buren lopen regelmatig binnen. Jong en oud komt koffiedrinken en van de zon genieten in Pulitzer Garden, lunchen in restaurant Jansz. en vaak wisselen ze ’s avonds in Pulitzer’s Bar de nieuwtjes over de stad uit. We zijn enorm trots op die buurtfunctie. De heropening na de lockdowns hebben we bijvoorbeeld ook samen met de buren gevierd. Daarnaast zijn de jaarlijkse Garden Party en het ontsteken van de lichtjes van de kerstboom tradities die we graag samen met onze gasten én onze buren beleven.”
De internationale, zakelijke gast en de luxury traveller – de toerist die graag in de Jordaan verblijft, musea bezoekt, zich per taxi verplaatst, ’s avonds een cocktail in de bar drinkt – komen volgens Van de Brug naar het Pulitzer voor de authentieke Amsterdamse sfeer en de huiselijke vibe. “Onze medewerkers dragen daar zeker hun steentje aan bij. Het merendeel werkt hier al jaren en kent de geschiedenis van het hotel tot in detail. Regelmatig geven deze trotse storytellers onze gasten een rondleiding door het hotel.”
Hoekjes en verschillende kamers; hier woonde ooit de Amsterdamse aristocratie.
Bredere doelgroep
Van de Brug vertelt die doelgroep te willen uitbreiden. “De afgelopen twee jaar zijn bizar geweest, maar tijdens de lockdowns zijn we nieuwe plannen gaan uitwerken. Waar zien we potentie, waar liggen kansen? Voor gezinnen met jonge kinderen ontwikkelden we het Very Important Kidsprogramma, met allerlei leuke extra’s zoals een speurtocht door het hele hotel. Daar is vraag naar; gasten die jaarlijks wel een paar stedentrips ondernamen, doen dat ook met hun jonge gezin. Ze verblijven nog steeds in hotels en verwachten zowel voor zichzelf als voor hun kinderen de nodige faciliteiten en meer.”
Ook de trend dat hotels steeds meer de functie van woon- en werkplek krijgen, speelt Pulitzer Amsterdam in de kaart. “Ons hotel, met al z’n hoekjes en gangen, grotere en kleinere kamers en tijdloze charme, heeft die functie van nature al. Oorspronkelijk waren dit de woningen van Amsterdamse notabelen en in iedere kamer hangt dan ook een bordje met de naam en het verhaal van die beroemde bewoner. Het heeft iets huiselijks. Gasten waarderen dat. Het is het onderscheidend vermogen van Pulitzer Amsterdam.”
Veerkracht en flexibiliteit
De ondernemende geest van oprichter Peter Pulitzer (kleinzoon van Joseph Pulitzer, van de Pulitzer-prijs, red.) waart nog altijd rond op de Prinsengracht. “Dat zit in ons DNA en bleek ook tijdens de gedwongen sluitingen. Ondanks de neergaande spiraal van omzetverlies en helaas ook personeelsverlies, is het team veerkrachtiger en flexibeler dan ooit. Allemaal hebben we bedden staan opmaken, kamers schoongemaakt en diners op kamers geserveerd. We zijn inmiddels multi-inzetbaar
van genoemde vlakken ondersteuning nodig hebben, dan bieden we dat. Net als learning & developmenttrajecten. Als wij goed voor ons personeel zijn, zijn zij goed voor onze gasten.”
Meebewegen
2023 zal rustiger beginnen, verwacht Van de Brug. “Daarnaast weet niemand hoelang de oorlog en de opkomende economische crisis nog duurt. Het vrij besteedbare inkomen van gasten zal de komende maanden deels onder druk komen te staan. Ons antwoord op de huidige dynamische markt kan alleen maar zijn: flexibel meebewegen en inspringen op de behoefte van onze gasten. Focussen op dat waar we goed in zijn en uitgaan van onze eigen kracht. We zijn veerkrachtiger dan ooit. Dat is de winst van de afgelopen twee jaar.”
Lore Group wil groeien
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen