Portret: societyjournalist Willem Kool
In juni schrijft societyjournalist Willem Kool (66) zijn laatste Stan Huygens Journaal voor De Telegraaf. Maar met zijn hashtag #lifeiskool gaat hij door. Een portret van de man die de topgastronomie bekend maakte bij het grote publiek.
Tekst: Iris Kranenburg
Foto's: Pim Ras
WILLEM KOOL: CHARMANTE PITBULL
Hij is ‘s lands meest getrakteerde journalist. Zo omschreef tijdschrift HP De Tijd hem ooit. Anderen spreken over een ‘charmante pitbull’: hij bijt zich vast, maar wordt nooit vals. Zelfs premier Rutte heeft een mening over deze markante journalist. Volgens hem verleidt hij je al gauw nét iets meer te vertellen.
Ook Stephan Stokkermans, die hem als directeur van Grand Hotel Huis ter Duin (Noordwijk aan Zee) vaak ontmoette, heeft de aanstaande pensionado hoog zitten: “Hij is superkritisch en heeft veel betekend voor de horeca. Onder hem is het Stan Huygens Journaal echt in aanzien gestegen.”
IEDEREEN KENT KOOL
Willem Kool. Hij kent iedereen en iedereen kent hem. Met zijn notitieboekje in de hand ontlokt hij altijd de meest pakkende quotes voor de populaire societyrubriek van De Telegraaf. Kopstukken als Jonnie Boer, Hans van Wolde en Camille Oostwegel, erkennen zijn bereik en gezag. Zij hebben een kort lijntje met hem, voor primeurs en tips. Een voorrangspositie die hij zichzelf heeft verworven. Dus zo kon het gebeuren dat Joop Braakhekke hem eens belde. “Je moet vanavond komen. The Stones eten in Le Garage.” En wordt hem bij een diner geen plek aan de hoofdtafel toebedeeld? Dan komt hij niet.
Kool is nu zestien jaar het gezicht van Stan Huygens, al sinds 1952 de meest gelezen pagina van De Telegraaf. Maar binnenkort komt er voor hem een eind aan zijn verhalen over diners met de top van ondernemend Nederland, champagnereizen en feestelijke openingen. In juni zwaait Kool af en komt er een opvolger.
Op bezoek bij Kool
We treffen Kool in zijn woning aan de Keizersgracht. Hij woont er al dertig jaar, sinds kort samen met zijn vriend. Hij drinkt er graag een glas champagne. Gisteren nog, met vriend en VVD-politicus Frits Huffnagel. “Ik ben fan van goed eten en drinken. Een onderwerp dat voor mijn tijd in Stan Huygens weinig belicht werd. Vooral royals, politici, beroemdheden en bekende ondernemers kregen toen een podium.”
Kool bracht daarin verandering. “Ik moest moeite doen om dit er bij de hoofdredactie doorheen te krijgen, terwijl de economische belangen van de horecasector enorm zijn. Neem Van der Valk, met een jaaromzet van honderden miljoenen euro’s. Geen kattenpis. Of ondernemers als Ron Blaauw, Won Yip en Richard van Leeuwen, die samen duizenden mensen in dienst hebben. Nederland is inmiddels zelfs een internationale culinaire bestemming.”
PROMINENTE PLEK AAN TAFEL
Vooral bij dat laatste ligt Kools hart. Onder zijn leiding kreeg de topgastronomie een prominente plek in Stan Huygens. Niet gek dus dat zijn naam al jaren steevast bovenaan alle gastenlijsten prijkt. Van Les Patrons Cuisiniers-gala’s en jubilerende hotels tot jaloersmakende openingen, zoals die van Brass Boer op Bonaire van Jonnie en Thérèse Boer, en bezoeken aan gerenommeerde champagnehuizen. “Ik krijg wel dertig tot veertig uitnodigingen per dag. Mensen doen een moord om mij aan tafel te krijgen. Schrijf ik goed over jou? Dan zit jouw zaak de dag erna vol.”
Tenminste, als Kool een goede ervaring heeft. Want hij verzwijgt niks. “Een diner met buitenlandse politici in een vooraanstaand hotel was zó slecht dat na publicatie de annuleringen binnenstroomden. De hoteldirec teur belde mij en zei: “Willem, wat jij hier hebt meegemaakt, mag nóóit meer gebeuren.” Een bekend sterrenrestaurant ontsloeg zelfs het personeel toen ik over een slecht georganiseerde lunch met de Ierse president schreef.”
HET GROTE FEEST VOOR KOOL
Ja, de invloed van Stan Huygens is groot. En hoewel niet iedereen altijd blij zal zijn geweest met deze eerlijkheid, is er vooral veel lof, weet ook Kool zelf. “De rubriek heeft de horeca en haar hardwerkende ondernemers een gezicht gegeven. Wij hebben het fine dining-segment bekender gemaakt en de smaak van Nederland verfijnd.”
Niet voor niets wilden veel sterrenchefs en wijnleveranciers maar al te graag een bijdrage leveren aan het feest in Grand Hotel Huis ter Duin, ter ere van Kools zestigste verjaardag. Het werd met ruim driehonderd gasten – bevriende politici, ondernemers en BN’ers - het hoogtepunt uit zijn carrière. “Mark Rutte zat de hele avond naast me, terwijl hij feestjes haat. Obers zeiden dat ze nog nooit zo’n feest hadden meegemaakt.” Ondertussen zong Karin Bloemen (“Voetballers, diplomaten, Koningshuis, deze man voelt zich overal thuis! Lang leve Willem Kool!”) en landde er zo nu en dan een helikopter bij het hotel met een felicitatiebericht.
KOOL GAAT VLOGGEN
Wat gaat Kool straks doen? “Ik ga bloggen en vloggen onder de naam #lifeiskool, de hashtag die ik al lang gebruik. Ik wil hoe dan ook contact blijven houden met deze wereld. Ik ben fan van de horeca!”
CV Willem Kool
- 2005 – 2021: Chef Stan Huygens Journaal in De Telegraaf (en zat/zit in diverse culinaire jury’s, waaronder die van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs)
- 2000 – 2005: Buitenlandcorrespondent in Londen voor De Telegraaf
- 1985 – 2000: Politiek verslaggever De Telegraaf
- 1980 - 1985: Verslaggever Brabants Dagblad
- 1977 – 1980: Schoolhoofd basisschool in Den Haag
Wat zeggen anderen?
Stephan Stokkermans, directeur Grand Hotel Huis ter Duin (Noordwijk aan Zee): “Met zijn bijdrages heeft hij het luxe horecasegment toegankelijker gemaakt voor het grote publiek.”
Frank Visser, voorzitter Les Patrons Cuisiners: “Willem is er altijd. Hij is open, eerlijk en heeft de topgastronomie een podium gegeven.”
Marc van Gulick, directeur Landgoed Lauswolt (Beetsterzwaag): “Willem is betrokken bij de topgastronomie. Hij heeft veel jonge talenten een platform gegeven en daarmee onze bedrijfstak een warm hart toegedragen. Wij zijn hem dankbaar voor al die positiviteit.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen