Private dining rooms: 'dineren in eigen bubbel wordt nog populairder'
Waar private dining rooms vroeger vooral voorbehouden waren aan het hogere segment, gaan inmiddels steeds meer horecagelegenheden overstag. Afgezonderd dineren met exclusiviteit is immers geliefd bij gasten, en niet alleen maar vanwege corona. “Private dining rooms passen gewoon heel goed in deze tijdgeest.”
Tekst: Lisette Jongerius
Foto's: o.a. Pim Ras, Piroe Photography, Rijk in Beeld, Rinze Vegelien, Nick Bookelaar
Functie van private dining
Private dining rooms zijn ruimtes waar je je gasten in alle rust en ruimte kunt ontvangen en die vaak worden ingezet voor zakelijke lunches, meetings en personeelsuitjes. Maar een dergelijke ‘room’ is zeker ook geschikt om te verhuren voor verjaardagen, babyshowers of andere gelegenheden waarbij meer privacy is gewenst. Want de behoefte om een ruimte te boeken waarbij meer exclusiviteit is gewenst, groeit.
Dat merkt ook Lideweij Leen, hoofdredacteur van de website greatervenues.com. “Afgelopen november lag het zoekvolume voor private dining rooms bijna zes keer hoger dan november vorig jaar”, verklaart ze. “De grootste groei zien we vanaf juli 2021. Daar heeft de coronacrisis zeker aan bijgedragen. Met alle besmettingen en maatregelen vinden mensen het soms prettiger om in hun eigen bubbel te zitten en niet te veel met anderen in aanraking te komen. Dan is dineren in een afgesloten ruimte natuurlijk ideaal. Maar let wel, de populariteit komt niet louter door corona. Het concept van private dining rooms zat hiervoor ook al in de lift; het past gewoon heel goed in deze tijdgeest.”
Extra beleving
Niet verwonderlijk dat steeds meer horecaondernemers hierop inspelen. Sommigen waren hierbij de trend al ruimschoots voor. Zo was het voor Marcel Maan een uitgemaakte zaak dat zijn restaurant Cornelis in het centrum van Rotterdam – geopend in 2016 – vanaf dag één een private dining room zou hebben. “Die luxe en ervaring wilde ik mijn gasten kunnen bieden”, zegt hij. “Met Cornelis willen we schoonheid uitstralen, een beleving geven, met topkwaliteit eten en drinken. Daar past dineren in een intieme setting bij. Bovendien geeft een private dining room een extra beleving van en in je zaak; dat trekt mensen aan . En hoe! Ik heb in die beginjaren weleens gedacht: hadden we maar twee van zulke ruimtes gemaakt. Want zeker pre-corona hadden we voor deze ruimte standaard een lange wachtlijst.”
Multifunctionele ruimte
Ook bij restaurant- en barconcept No Rules in Amsterdam is op de locatie Marie Heinekenplein een dergelijke ruimte te vinden. “In ons businessmodel hebben we gelijk een private dining room ingecalculeerd”, vertelt horecaentrepreneur Benjamin van Roekel, die met compagnons Bram van Es en Michel Pais No Rules bestiert. “Omdat wij menen dat het heel belangrijk is dat je in zo’n grote horecazaak een multifunctionele ruimte hebt waarmee je kunt ‘spelen’, die je op meerdere manieren kunt inzetten.”
De private dining room van No Rules is van alle gemakken voorzien en is slim en toegankelijk ingericht. Zo zijn er geluidsdichte deuren en een eigen bar en is de gang naar de keuken en de toiletten afsluitbaar. Verder zijn er extra veel elektriciteitspunten en staan er tafels die je zowel hoog als laag kunt klappen.
Maar verder is de inrichting van de ruimte hetzelfde. Een bewuste keuze, aldus Van Roekel. “Want we willen één lijn qua uitstraling; alles moet binnen het concept van No Rules passen. Op die manier kun je er ook veel meer mee. Zo kunnen we de deuren van de zaal opengooien, zodat het in het weekend gewoon weer onderdeel uitmaakt van het restaurant.”
Omzet-upgrade
Een ruimte voor private dining geeft echter niet alleen een boost aan het concept, image en aanbod. Ook wat prijsvoering en omzet betreft is het een slimme zet, menen de horecaondernemers. Maan van Cornelis: “Want het is niet alleen voor de ‘rich and famous’, ook voor de zakelijke markt is zo’n ruimte ideaal. Bovendien: normaal gesproken besteden mensen zo’n 2 tot 2,5 uur in het restaurant. Met private dining loopt dat al snel op tot 4 uur, wat vaak een hogere besteding aan drank en eten betekent. Dus dat maakt het zeker rendabel.”
Ook Van Roekel beaamt dat een private dining room een upgrade geeft aan de omzet. “Op bepaalde dagen is het lastig om gasten naar je zaak te krijgen. Met zo’n ruimte heb je de anders zo rustige maandag of dinsdag opeens wél vol.” Maar is een private dining room ook werkbaar in de praktijk? “Het regelt zich eigenlijk vanzelf”, meent Maan. “Private dining wordt ruim van tevoren geboekt, dus daar kun je qua planning mooi rekening mee houden. Gasten kunnen rekenen op hun eigen bediening, dat scheiden we van de rest. Qua food-aanbod: we bieden geen groepsmenu aan. Ik wil gasten de luxe geven om alles te kiezen wat ze willen. En bij private dining wil je mensen verwennen.”
DRIE DESIGN-TIPS:
Zo haal je het meeste uit een private dining room. Designers Maurits Leeflang en Nina van Rietschoten van Horeca Sfeermakers:
- “Het publiek wat je met private dining trekt, zoekt iets speciaals en extravagants: geef hen die beleving dan ook! Qua uitstraling mag de ruimte een tikkeltje verschillen van de rest van je zaak. Iets extra’s hebben, luxer en chiquer zijn. Tegelijkertijd dient de ruimte geen decor te worden, het dient nog wel te passen bij de rest van je zaak.”
- “Zorg voor een persoonlijke sfeer, het huiskamergevoel. Ga voor een sfeervolle en intieme look met warme tinten en blijf ver van het massale vandaan. Zo zet je kracht bij aan het exclusieve aspect van de ruimte."
- “Een private dining room wordt vaak ook ingezet voor vergaderingen en zakelijke lunches en dergelijke. Items als een beamer en een servicemeubel dienen dan ook aanwezig te zijn. Maar waak ervoor dat de ruimte té flexibel, té algemeen en ‘gewoon een zaaltje’ wordt, want van die uitstraling wil je juist ver vandaan blijven.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen