Zijn horeca-robots de oplossing voor het personeelstekort in de horeca? Wij spraken ondernemer, trendwatcher en keynote spreker, Randall van Poelvoorde. Als disruptive technology strategist en medeoprichter van het bedrijf RobotXperience specialiseert hij zich onder andere in robotisering in de horeca en de invloed hiervan op de verhouding tussen mens en technologie.
Tekst: David Boersen
“Dit zijn er al veel. Robotarmen kunnen bijvoorbeeld goed van dienst zijn in de keuken of de bar: ze kunnen helpen met het maken van standaardmaaltijden of met het inschenken van dranken. Maar robots kunnen ook gebruikt worden op sociaal vlak: gasten begroeten, een menukaart toelichten of informatie verschaffen.”
“We zien dat in Zuidoost Aziatische landen tot nu toe veel gebruik wordt gemaakt van horeca-robots. Dit betekent niet per se dat de kwaliteit van de robots daar beter is, maar mensen vinden het daar simpelweg leuker en het past daar beter bij de cultuur.”
“Zowel in de aantallen als de plekken waar robots in restaurants al daadwerkelijk aan de slag zijn, is een groei te zien. Dit heeft enerzijds te maken met het tekort aan arbeiders in de horeca en anderzijds met de kwaliteit van de horeca. De robots zijn tegenwoordig goed in staat om zich door relatief ongestructureerde omgevingen te bewegen. Waar dit voorheen nog niet zo was kunnen ze nu goed navigeren door verschillende typen restaurants.”
“Ook in Nederland gebeurt dit in toenemende mate. De groei en inzet van deze technologieën gaat altijd bedrieglijk exponentieel. Zo zie je er een tijdje vrij weinig, dan hier en daar een en vervolgens gaat het ineens keihard. De combinatie van de technologische staat en de arbeidsmarkt betekent dat het enorm gaat toenemen, over vijf jaar leven wij in een hele andere wereld dan nu.”
“De kosten zijn niet relevant. Het gaat om het terugverdienmodel. Als een robot nuttige klussen kan doen kan hij hartstikke duur zijn, maar dan is dit niet heel boeiend. Op het moment dat een ondernemer een robot in huis haalt heeft hij of zij een slimme calculatie gedaan. Er is verder ook veel verschil tussen de mogelijkheden en de kwaliteit van robots in de horeca.”
“Nog niet. Vraag en aanbod staan momenteel nog gelijk, hardware produceren op industriële schaal is namelijk erg moeilijk. Aan de fabricage kant moet echt nog gesleuteld worden als je aan enorme hoeveelheden wilt denken. Zodra dit op orde is, massaproductie mogelijk wordt en de prijzen dus kunnen dalen, zal het heel hard gaan.”
“Over vijf jaar. Dit heeft alles te maken met de moeilijkheidsgraad van massaproductie. Sommige robots kunnen economisch gezien op termijn een goede waarde toevoegen. Je moet ze echter niet in huis halen als de robots niet passen bij de beleving die jij met jouw type restaurant wil bieden.”