Bijna 300.000 mensen in Nederland leven met dementie. Toch weten horecamedewerkers vaak niet hoe ze om moeten gaan met gasten met dementie. Dat moet veranderen, vindt Ron Blaauw. Hij roept op om de online training ‘GOED omgaan met dementie in de horeca’ te volgen.
Voor het tv-programma ‘Restaurant Misverstand’ begeleid je mensen met dementie die als restaurantmedewerkers aan de slag gaan. Ook breng je de online training over dementie voor horecapersoneel onder de aandacht. Waar komt je raakvlak met de ziekte vandaan?
“Mijn vader leed aan dementie, dus ik heb van dichtbij gezien welke impact het heeft. Ik word vaker gevraagd om me te verbinden aan een goed doel; daar ga ik lang niet altijd op in. Maar dit topic spreekt me echt aan. Dementie is een heftige en slopende ziekte, maar het is belangrijk om mensen die eraan lijden het gevoel te geven dat ze net zo welkom zijn als andere gasten. Nu krijgen ze te vaak het stempel ‘mafketel’. Meer kennis over dementie bij horecamedewerkers helpt dat hopelijk de wereld uit.”
Op welke signalen moet je letten?
“Op het eerste gezicht is het natuurlijk lastig te zien dat iemand dementie heeft . Tekenen die daarop kunnen duiden, zijn bijvoorbeeld dat gasten de menukaart niet begrijpen, steeds op en neer lopen in de zaak of hun portemonnee kwijt zijn. Soms worden ze boos; onvoorspelbaar gedrag hoort er ook bij. Deze situaties kunnen je overvallen als horecamedewerker. In de online cursus komen die ook aan bod.”
Wat houdt de cursus in?
“De training leert je hoe je mensen met dementie het beste kunt benaderen, middels het ezelsbruggetje GOED: Geruststellen, Oogcontact, Even meedenken en Dankjewel. De cursus is gratis en vraagt slechts een kwartiertje van je tijd. En het is voor iedereen in de bediening prima te doen.”
Jouw medewerkers hebben de cursus ook gevolgd, wat heeft het jullie opgeleverd?
“Het geeft ze meer vertrouwen in hoe ze gasten met dementie tegemoet moeten treden. We hebben niet dagelijks te maken met gasten met dementie, maar ik merk dat de training het gesprek op gang brengt over gastvrijheid in een breder kader. Voor gasten die bijvoorbeeld stotteren of die Parkinson hebben, zijn geduld en behulpzaamheid ook heel belangrijk. Respect is altijd het toverwoord.”
De training Samen Dementievriendelijk is te volgen via www.samendementievriendelijk.nl/horeca.
De training is een initiatief van Alzheimer Nederland en het ministerie van VWS.