Van bruine kroeg tot restobar. Ondernemer Jeffrey Post gooide het roer twee jaar geleden rigoureus om met zijn horecazaak Rooie Sien in Purmerend. En met succes: hij groeide van acht naar veertig man personeel en draait inmiddels een veel hogere omzet. “Hadden we het maar veel eerder gedaan.”
Tekst: Madelief de Weerd
Op de Koemarkt in Purmerend vind je een stukje typisch Amsterdamse gezelligheid. Op deze plek zit sinds 2013 horecazaak Rooie Sien van ondernemer Jeffrey Post. Jarenlang was het een typische bruine kroeg met rode pluchen banken en Jordanees behang die van vrijdag- tot en met zondagavond rammetje vol zat.
Maar in 2020 sloeg de pandemie toe. De horeca moest sluiten, grote groepen en feestvierende mensen mochten lange tijd niet meer samenkomen. Het zorgde voor een verandering op de Koemarkt. “De bruine kroegen maakten plaats voor grote terrassen waar het eten de hoofdrol kreeg in plaats van de drank”, vertelt Post. Ook Rooie Sien onderging een metamorfose. De zaak kreeg een nieuwe keuken en een winterserre met heaters, waardoor ze het hele jaar door konden draaien.
Toen in 2022 het pand naast Rooie Sien leeg kwam te staan, nam Post dit over en volgde er een nieuwe verbouwing. “Het terras breidde uit, het interieur veranderde, er kwam een nieuwe bar … Je herkent niets meer terug van de bruine kroeg die Rooie Sien ooit was. We krijgen veel positieve reacties en mensen zijn echt verbaasd als ze binnenkomen. Gasten herkennen het gewoon niet meer. Ze kijken rond en vragen aan ons of ze wel op het juiste adres zijn.”
Het oude Jordanese interieur werd in een nieuw jasje gestoken. De barkrukken zijn bekleed met een kek tijgerprintje, op de muren zijn opvallende bloemstukken bevestigd en aan het plafond hangen grote veren lampen. “Ook veranderden we de kaart”, zegt Post. “We bieden shared dining-gerechten aan, zorgen voor dinnershows en flamberen gerechten aan tafel. Daarnaast is er livemuziek met zowel bekende als onbekende artiesten. We maken er echt een feestje van voor gasten.”
De metamorfose van Rooie Sien past in de trend dat steeds meer bruine kroegen verdwijnen. Post vindt het erg jammer dat de traditionele kroeg langzaam uitsterft, maar ziet dat de behoeften van gasten veranderen. “Een bruine kroeg is reuze gezellig, maar gasten willen nu luxe zitten en lekker eten. Wij probeerden het lang vol te houden, maar kozen er uiteindelijk voor om het café te veranderen in een restobar.”
Een beslissing waar hij geen spijt van heeft. Integendeel, de ondernemer ziet alleen maar voordelen in de restobar. Zo gingen ze van acht naar veertig man personeel en benutten ze nu de hele dag. “Het feestcafé stroomde vroeger op vrijdag, zaterdag en zondag pas om 21.00 uur vol. Nu zijn we om 11.00 uur open en is het al hartstikke druk met gasten die koffie komen drinken en lunchen. Vervolgens is het tijd voor de borrel en daarna het diner. We sluiten af met een feestje en om 02.00 uur rollen de laatste gasten de deur uit. Doordat we de hele dag door gasten hebben, draaien we een veel hogere omzet. Hadden we het maar veel eerder gedaan!”